Все повече нови автомобили се регистрират в страните от Европейския съюз с всеки изминал месец, което неизменно поставя на карта въпроса „стабилизира се автомобилният пазар”. България е с най-голям ръст в процентно отношение за месец август, спрямо същия период през миналата година, от всички държави членки на пакта.
Според данните на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA), представени на сайта им, пазарът на нови автомобили в страните членки на Европейския съюз e нараснал за 13-ти пореден месец през август (787 626 новорегистрирани коли). Отчетеният ръст е с 21% по-висок спрямо август 2022 г.
Обичайно продажбите на автомобили през летните месеци и в частност август са по-слаби, но увеличението им през тази година е знак, че пазарът на нови коли в ЕС се възстановява след спада, породен от недостига на части и компоненти през последните над две години.
Според данните на АСЕА България е била страната от Евросъюза, в която през август е отчетено най-голямо увеличение на регистрираните нови автомобили – 38,7 % (3421 нови коли) спрямо същия месец на 2022 г. (2482 нови коли). В Пловдив за август са регистрирани общо 514 пътни превозни средства, съобщиха от дирекцията на полицията за TrafficNews. От тях 292 са леки автомобили, 68 товарни, 19 мотоциклета и 136 други.
През юли тази година броят на новорегистрираните автомобили у нас е бил още по-висок - 3370.
Двуцифрен ръст е регистриран и на водещите пазари за автомобили в ЕС- Германия (37,3%), Франция (24,3%) и Италия (11,%).
През миналия месец се увеличава увеличение в продажбите в повечето страни от ЕС спрямо август 2022 г. Изключение правят само Унгария ( спад с 10,4%), Словения (-3%), Ирландия (-0,5%) и Литва (-0,1%).
Делът на регистрираните нови електрически коли в Евросъюза, задвижвани изцяло от батерии (165 165 е-автомобила), за първи път нараства до над 20 на сто от всички новорегистрирани автомобили (21%), при дял от 11,6% през август 2022 г.
В България делът на електрическите автомобили, спрямо всички новорегистрирани през миналия месец е бил едва 4,4%. Най-много са били новите коли с бензинови двигатели - 72,9%, следвани от дизеловите - 18,9%. Хибридните превозни средства са били 2,3 на сто от всички коли.
Повече от две години дилърите на автомобили бяха затрупани с поръчки, а заявените автомобили се произвеждаха и доставяха с голямо закъснение. Това се случва заради забавените доставки на суровини, компоненти, чипове, кабелни снопове или полупроводници. Чакането на клиентите бе с месеци, а често дори и над година. Освен това много производители значително вдигнаха цените си.
Всички тези фактори рефлектираха и върху пазари на употребявани автомобили, защото хората не продават старият си автомобил преди да се сдобият с нов, а това от своя страна засили търсенето на коли втора ръка, което лавинообразно водеше и до повишение на цените на старите автомобили.