От днес е забранено на големите туристически кораби да влизат в лагуната на Венеция. За да се пази екостистемата и културното наследство.

Решението слага край на години спорове и политически колебания, като властите сега поставят исканията на хората и културните институции над тезите на пристанищните работници и туристическата индустрия. Според мнозина обаче, битката още не е приключила, съобщава БНТ. 

Забранява се навлизането на кораби над 25 хиляди тона в плиткия канал Джудека, който води към площад Сан Марко.

Круизните лайнери обикновено тежат четири пъти повече. Техните противници твърдят, че тези "плаващи хотели" вдигат големи вълни, а така се подкопават основите на града, който е честа жертва на наводнения.

Преди решението за забрана на големите кораби ЮНЕСКО предложи да добави Венеция в списъка на застрашените обекти на световното културно наследство.

"ЮНЕСКО свърши добра работа през годините, информира света за фрапиращ факт. Големите кораби в лагуната или в канала Джудека замърсяват, съсипват, създават проблеми от туристическа гледна точка, и правят невъзможно да се живее в града", заяви Марта Канино от Движение "Без големи кораби".

Окончателната развръзката обаче може би предстои. В миналото Рим многократно е приемал закони за ограничаване достъпа на тежки кораби до лагуната, но още няма алтернативен пристан. Изграждането на докове в индустриалното пристанище на близката Маргера тепърва предстои, а заетите на порта във Венеция се опасяват от загуба на поминък.

"Венеция е най-голямото италианско пристанище и едно от най-големите в Европа. Това значи, че туристите тръгват оттук и се връщат, при това не само транзитно като през други пристанища. Американци, азиатци, европейски туристи идват във Венеция няколко дни по-рано, отсядат в града, хранят се в местните ресторанти и едва тогава тръгват за круизните кораби. Това са приходи не само за круизите, но и за туризма като цяло", заяви заместник-кметът на Венеция Андреа Томаело.

Лобито на морския транспорт в Италия обвинява правителството, че слуша ЮНЕСКО, но пренебрегва местните жители и бизнесмени.