Бързото разпространение на новия коронавирус доведе до нарушена нарушена търговия и парализирани икономики, а някои експерти вече смятат, че националната държава се завръща, сякаш някога е изчезвала.  

За страни като САЩ, Китай и Русия това е нормално. Но за Европейския съюз този продължителен експеримент за споделен суверенитет,  търговия без граници и свобода на движение вирусът е сериозен системен шок. Някои дори се чудят дали самият блок може да се разпадне под натиска, пише Стивън Ерландер в New York Times. 

След неуспешен старт Европейският съюз и неговите институции, включително Европейската централна банка, започнаха да се справят по-добре с новото предизвикателство на Европа като епицентър на вируса. Огромните проблеми обаче остават да бъдат решени. Цялата концепция за европейска „солидарност“ е поставена под въпрос.  

Въпросът, казва Марк Пиерини от Carnegie Europe, е доста прост: „Може ли отговорът на ниво ЕС на тази масивна криза да докаже на гражданите, че съюзът  ще ги защити и ще покаже солидарност? “

Отговорът засега е смесен. Няма съмнение, че първият импулс на важни държави, като Германия и Австрия, беше да се оттеглят в рамките на своите граници.

Въпреки увеличените усилия на Брюксел, шест държави все още имат забрана за износ на медицинско оборудване: Италия, България, Румъния, Полша, Чехия и Словакия. Франция национализира доставките си и 12 държави поставиха вътрешни граници, блокирайки лесното транспортиране на стоки през блока.

Но дори и някои граници да останат затворени, за да се борят с разпространението на вируса, това първоначално трептене непрекъснато отстъпва на натиска от големи държави като Франция, Италия и Испания, присъединени от шест други, за да се направи по-колективно, особено финансово, издават „инструмент за общ дълг“, вид еврооблигация за вируса, за да помогнат на засегнатите страни. 

„Трябва да сме доста честни и да кажем, че първоначалното ЕС реакцията беше хаотична и закъсняла “, каза Агата Гостинска-Якубовска от Центъра за европейска реформа в Брюксел.  

До края на миналата година беше очевидно, че вирусът ще дойде в Европа, каза тя, но дори след като се разви в Италия, някои европейски институции по-скоро отсъстваха и вредата беше нанесена, оставайки в ръцете на авроскептиците.

С ограниченията държавите пресъздадоха вътрешните граници, вредни на единния пазар. По-специално Германия беше подложена на критика, че първоначално забрани износа на стоки като маски, защитни съоръжения и медицинско оборудване.  След като Комисията излезе с ограничение за износа в рамките на Европейския съюз, Германия отмени своето, но това отне известно време. Оттогава тя проявява по-голяма солидарност, като приема някои пациенти с коронавирус от Италия и Франция.  

Сега блокът отпусна 50 милиона евро  за закупуване на необходимо медицинско оборудване, което да се разпредели по болници, където това е най-необходимо. Смущаващо за европейските лидери и дори за Съединените щати, Китай беше този, който пръв предложи  медицинска помощ. 

Вината за неадекватната реакция на Европа са най-вече на държавите-членки, аргументира се Фабиан Зулеег, изпълнителен директор на Центъра за европейска политика в Брюксел.

 „Ако има неефективен европейски отговор, много общо има с това, което правят държавите-членки“, каза той. "ЕС - институциите трябва да постъпят правилно, но те се нуждаят от разрешение на държавите-членки да действат. "

 В началото имаше объркване, каза г-н Зулеег. „Хората не схванаха мащаба на кризата“, каза той. „Различните страни използваха различни подходи и Комисията не беше сигурна какво да прави.“ „Все още има огромен риск за съюза“, казва Даниела Шварцер, директор на Германския съвет за външни отношения в Берлин. „Всички дезинтеграционни тенденции могат да се ускорят.“  

Дори когато канцлерът Ангела Меркел направи рядко национално обръщение относно кризата преди седмица, тя изобщо не  спомена Европа.  

„Възможно е да се изгради национален подход в европейска перспектива“, каза г-жа Шварцер, отбелязвайки, че президентът на Франция Еманюел Макрон е направил това, подчертавайки „Европа, която защитава“, но г-жа Меркел не.  

„Грешките бяха направени със сигурност, имаше някои колебания, но това е така навсякъде по света“, заяви официалният представител. "Когато видим какво се случва в Съединените щати днес, Европа не е континентът, който е най-малко организиран."

 Част от проблема за Брюксел е структурен. Здравеопазването, подобно на тероризма, се счита за въпрос на националната сигурност и е отговорност на отделните държави-членки.

Според управляващите договори, докато Брюксел има изключителна компетентност по отношение на търговията и има споделена компетентност с държавите-членки по въпроси като селското стопанство и единния пазар, здравеопазването може само да „насърчава сътрудничеството“ между държавите, да насърчава научните изследвания и „да допълва националните политики. "

Тогава най-добрият инструмент на Европа в криза са парите. Въпреки че можеше да действа по-бързо, на 19 март Европейската централна банка разработи огромен и несравним план за по-нататъшно количествено облекчаване - план за изкупуване на облигации - до 750 милиарда евро, около 6 процента от брутния вътрешен продукт на еврозоната - с обещанието за повече, ако е необходимо.

Европейската комисия облекчи правилата си относно държавната помощ за компаниите и относно ограниченията на годишния фискален дефицит, а Европейската инвестиционна банка обеща до 40 милиарда евро за финансиране, за да помогне за ликвидността на компаниите.

 Но ще са необходими повече, особено след като размерът на икономическия хит става по-ясен в блок, който вече има анемичен растеж.

Германия е от решаващо значение и политиката се променя бавно със сегашната коалиция. Но Германия се е насочила или е била принудена да се движи по-нататък към икономическа подкрепа на страните членки, заяви г-н Зулег.

Като се има предвид, че „никоя държава не може да бъде обвинявана, че е засегната от вируса, има ясна причина да прояви солидарност“, каза той.

Все повече признават, че никоя държава-членка не може сама да се справи с кризата, но дали това засилва Европейския съюз в неясните последици от пандемията,още не е ясно. Вече има призиви комисията да работи, за да координира финала на кризата предвид икономическите и човешки смущения, за да се избегне хаоса на началото.  

„Не знаем дали Европа ще стане по-силна, тъй като ние наистина сме едва в началото на тази пандемия, чийто курс все още не знаем“, казва Франсоа Хайсбург, френски анализатор.

„ЕС може да се засили, ако демонстрира мерки, свързани с кризата и ако може да използва мащаба си за преодоляване на ограниченията на чисто националните политики “, каза той. 

"Вирусът пътува с човека, така че границите са уместни", каза той. „Хората говорят за това колко катастрофално е да има временни граници между Франция и Германия, за Европа, която се разкъсва“, добави г-н Хайсбург. „Но не всичко е геополитическо. Не можете да се борите с това без граници. Става въпрос за логиката на опитомяване на епидемията. "

Ако популистите критикуват представянето на Брюксел, пандемията също е аргумент за предоставяне на повече власт на Брюксел в областта на здравните изследвания, стандартите и координацията на политиките, заяви той.

 Г-н Зулег се съгласява. „Когато става въпрос за трансгранични проблеми като този, трябва да създадем начини за бърза реакция“, каза той. „Трябваше да го направим във финансовата и паричната област с дълговата криза и сега ще трябва да го направим в здравеопазването. Не защото някой иска „по-голяма Европа“, а защото трябва да го направим. Отвъд границите сме взаимозависими. "