Няколко градове в Европа вече са решили да въведат единно ограничение на скоростта от 30 км / ч. От 2021 г. това ограничение на скоростта ще се прилага и в Брюксел.
Преди няколко месеца Билбао, Испания, стана първият голям град в света (с над 300 000 жители), който въведе единно ограничение на скоростта от 30 км / ч в градските райони.
В Париж текат консултации с жителите, за да се въведе подобно решение, а властите посочват, че „Зона 30“ вече обхваща около 60 процента от града.
20 километра в час по-малко спасяват животи
Повечето градове имат общо ограничение на скоростта от 50 км / ч. Намаляването до 30 км / ч подобрява безопасността, особено за уязвимите участници в движението.
Пешеходците имат до 90 процента шанс за оцеляване, ако бъдат ударени от кола, движеща се със скорост 30 км / ч. Ако колата се движи със скорост 50 км / ч, шансовете се намаляват до 50%.
Ограниченията на скоростта допринасят за безопасността по много начини. Ако шофирате с по-ниска скорост, спирачният път е по-кратък, зрителното поле на водача е по-широко и имаме повече време да реагираме в случай на опасност.
Ефективността на въвеждането на ограничението от 30 км / ч може да се види в примера на Хелзинки. Понастоящем по-голямата част от центъра на града е в скоростната зона 30, а инфраструктурата влияе и върху по-бавното шофиране, напр. легнали полицаи, пешеходни пътека и кръгови кръстовища.
Резултатът - миналата година във финландската столица не са убити пешеходци или велосипедисти.