Флотилията от 326 лодки на Световното първенство по гребане в Пловдив може да се оцени на стойност между 3,5 – 5 милиона евро. За тази преценка ни помага Давид Филипи - второ поколение собственик на италианската компания за производство на лодки Filippi. Около 80% от лодките на гребната база в Пловдив, по собствената му преценка, са произведени в Италия при него. Цените на фирма Filippi за един скиф (лодка за един гребец – б.а.) са около 8 000 евро, а най-скъпата лодка е осморката, която струва към 35 000 евро. Това са цени без ДДС и в тях са включени всички устройства в лодката, без гребла. Filippi не произвежда „стандартни“ лодки, всички са по поръчка за конкретен състезател.

Често ме питат защо една добра лодка струва колкото един нов автомобил“, разказва Давид Филипи. И неговият отговор винаги е еднозначен – всяка лодка е със собствен дизайн, защото е лична поръчка за гребеца, който ще тренира и ще се състезава с нея. „Материалите, трябва да са достатъчно здрави, защото напреженията на които се подлага една лодка и на тренировки, и на състезания са много големи. Гребецът вкарва цялата си сила във всяко загребване, но това не трябва да повреди лодката. Всяка година във Filippi опитваме да променяме дизайна, да въвеждаме нови материали и да напасваме лодката според анатомията и изискванията на всеки гребец. Има разлика дали лодката е за мъже или за жени, дали е за лека категория гребци или е в стандартната категория“, допълва Давид Филиппи.

На пазара на лодки навлизат и вездесъщите китайски производители, които постигат по-ниски цени. Но за сметка на качеството. Просто няма друг начин, защото лодката в гребния спорт не е масов продукт и не се поддава на автоматизация. Така че цената е важна, но качеството е още по-важно, особено за големи състезания. „Няма как да вземеш медал на олимпиада или на световно първенство с китайска лодка, затова те може и да са подходящи за тренировка, но никога за големи състезания“, коментира Давид Филипи.

Още по-леки

Ако лодките станат по-леки, ще станат ли по-добри? Задължителните измервания на лодките преди старта на Световното първенство в Пловдив показаха, че обикновено лодките са по-леки, отколкото са стандартите на FISA и затова за състезанията се добавят тежести. „Да, може да се намали още теглото на лодките, но ако сега един скиф тежи или трябва да тежи 14 килограма, не бихме могли да го направим 10 килограма. Ще се строши от напрежение, ще бъде много крехък. А и няма да е функционална лодка. И сега е доста трудно да се придържаме към изискваното от FISA тегло от 14 килограма за един скиф, така че не можем да го намалим кой знае колко, дори и да имаме възможност. Най-голям потенциал за намаляване теглото има при двойката с кърмчия, но FISA не позволява, така че не си струват усилията“, заключи Филипи.

Фирмата

Фирма Filippi е създадена през 1980 година и вече е №1 на пазара на лодки, като изпреварва по продажби основните си двама конкуренти от Германия, макар те да имат повече от един век традиция. Фирмата има 100 души персонал, включително 3 инженери, които проектират новите лодки. Годишно италианската компания произвежда между 100 и 1000 лодки, най-често в зависимост от предстоящи големи състезания. В Пловдив екипът на Filippi подготвя лодките за състезанията, почиства и полира повърхността на корпуса, настройва лодките за всеки състезател.