Мостовете над Марица са част от облика на Пловдив, както всеки един европейски и световен космополитен град. Навсякъде реките и мостовете са част от живота на един град, които изключително се ценят от местните жители. Дали и в Пловдив е така? В рамките на града има 6 моста над Марица – четири от тях са за автомобили, един пешеходен и един за влакове. Доскоро реките не влизаха в плановете на развитието на града, но идеята намира все повече скорост през последните години.
В същото време градските власти са предприели стъпки за три нови моста. На етап проектиране е новото съоръжение, което ще се намира между „България” и „Копривщица”. Наскоро кметът Иван Тотев анонсира, че е възможно да се направи и специален веломост при социализирането на река Марица.
Третият нов проект е за нов пешеходен мост, който да свързва пространството около Острова на Адата, както и пространството в реката. Този проект е най-труден, тъй като минава през разговори и преговори с държавата, собствениците на острова, както и Международен панаир - Пловдив. Пешеходният мост на Адата обаче е изключително важен за концепцията на Пловдив за културна столица през 2019 година, като дори е вкаран в оперативната програма „Региони в растеж”. За неговата визия тепърва ще се говори и ще се работи по проекта.
Доста спорен обаче остава другият пешеходен мост над Марица заключен между Главната улица и новотела.
Бившият общински съветник Тодор Кръстев е написал мнение във Фейсбук, според което сегашният мост не бива и не трябва да остава в този вид.
„Външният вид е грозен и отблъсква. Нещо повече - на фона на новите инфраструктурни решения и реалности направо стои нелепо. Този "шарен влак", който беше композиран над вечния Хеброс, трябва задължително да дерайлира, и след нужния основен ремонт да бъде пуснат отново по коловозите на времето. Мисля, че е крайно време това отвратително цветово решение да бъде ревизирано. Концесионерът да бъде задължен да го направи. Има начини. Ако трябва да се направи допитване до пловдивчани. Няма пловдивчанин, който да го харесва в този вид. Дори след толкова години не се постигна привикване с визията му. Продължава да дразни очите, както и в самото начало”, написал е Кръстев във Фейсбук.
Концесията на Пешеходния мост е подписана преди 15 години в мандата на Иван Чомаков, тя е за 35 години, като в нея е залегнало изграждането на сегашните търговски площи. Дали обаче визията на „влака” е подходяща за Пловдив? В България има два покрити пешеходни моста над реки, които са превърнати в търговски зони. Първият е построен от строителния гений-майстор Колю Фичето, който преди 140 години изгражда покрит мост-пазар над река Осъм в Ловеч.
Вторият определено не може да се нарече гениален, а с изминаването на всяка година, той все по трудно се вписва в обкръжаващата го среда. Социализацията на река Марица, новите мостове над нея и Културна столица на Европа със сигурност налагат решение на този проблем. Ако говорим за думата „сенергия”, която кметът толкова обича, то преобразяването на река Марица минава и през преобразяването на сегашните съоръжения. Естествено, ако искаме полученият ефект да е различен или по-голям от сумата на индивидуалните ефекти, които ще се правят в коритото на реката.