Перспективно и нестандартно решение на транспортната задача на Пловдив може да бъде градският и междуградски S-Bahn - бърз релсов електротранспорт, счита инж. Димитър Попов, управител на "Сити план Пловдив". Неговата фирма е създател на действащия общ устройствен план на града до 2025 г. Транспортната система S-Bahn според идеята на инж. Попов може да работи както в Пловдив, така и по направленията Пещера, Панагюрище, Карлово, Хисаря, Асеновград, съобщава вестник „Капитал”.
"Нашите изчисления показват, че S-Bahn системата би била добре натоварена с голям пътникопоток и следователно ще бъде икономически изгодна. Тя трябва да се състои от композиции с по 3 вагона. Идеята е отсечката гара Филипово - Централна гара Пловдив (посока север - юг) да се освободи от тежкотоварен жп трафик и да остане единствено за пътници. Ако това се случи, по автономните релсови трасета може да се развива максимална скорост в града около 60 километра в час или средна скорост 32-38 километра в час", разказва инж. Попов. Екологичните и икономическите предимства на S-Bahn са вън от всяко съмнение, обяснява предимствата той.
Бъдещият S-Bahn би ползвал около 47 км жп пътища. Инфраструктурата е собственост на НКЖИ, но ако товарният трафик бъде спрян и трасета се включат в автоматизираното управление на жп трафика, те могат да станат съставна част от мрежата на градския транспорт на Пловдив и да следват неговите правила - светофари и спирки, както е нормално за един град.
В бъдеще време
Инженер Попов обаче засега не може да прогнозира приблизителната стойност на пловдивския S-Bahn, защото още няма изготвен идеен проект. Но е оптимист, защото в предвижданията на Концепцията за пространствено развитие на община Пловдив, която в момента се одобрява от общинския съвет в Пловдив, е препоръчано паралелно с актуализацията на общия устройствен план на града да се разработи и идеен проект за S-Bahn.
Според Димитър Попов проектът има добър инвестиционен потенциал за НКЖИ, защото тя има изградена инфраструктура, с която ще се намеси в градските превози. Инвестиционни усилия ще трябват и за електрическите мотриси и вагони, за местата за прекачване, за местоположението на масовите паркинги и гаражи, свързани със системата Park&Ride (паркирай и пътувай), която би съпътствала въвеждането на S-Bahn.
TNS.bg