Европейският парламент трябва да се произнесе с дебат и резолюция за законодателни промени за разрешаване на проблема с опашките от камиони по границите. Това обобщи германският евродепутат Петер Йаар пред Комисията по петиции на ЕК след представянето на подписката на Андрей Новаков за въвеждане на общоевропейски стандарт от 1 минута за обработване на камионите по вътрешноевропейските граници.
Петер Йаар е координатор на Европейската народна партия в Комисията по петиции и предстои да обсъди с координаторите на останалите политически семейства в Европарламента следващи стъпки за резолюция по този въпрос. По време на изслушването за петицията се застъпиха още евродепутати от различни политически групи от Румъния и Република Хърватска.
„Аз и още над 44 000 българи настояваме Европейският парламент да чуе гласа ни и да се произнесе с резолюция до края на този мандат, за да бъде намерено трайно решение на проблема и да бъдат премахнати опашките”, заяви Новаков по време на изслушването. Той настоя петицията да остане отворена и да се прерасне в дебат в пленарна зала. За представянето на петицията в Европейския парламент в Брюксел пристигнаха и представители на транспортния бранш и международните превозвачи в България. Те са категорични, че задръстванията по границите не са само български проблем и че трябва да се търси решение, валидно за целия Европейски съюз.
През февруари евродепутатът от ЕНП/ГЕРБ внесе в Европейския парламент петиция с искане да бъде въведен общоевропейски норматив от средно 1 минута за обработка на тежкотоварни автомобили на вътрешноевропейските граници. Инициативата му е в отговор на честите задръствания на ГКПП и километричните опашки от камиони, причинени от дългото време за чакане и закъсненията, свързани с проверки и контрол на превозните средства.
Новаков стартира подписката през лятото на 2022 г. след поредната криза с блокирани камиони на граничния пункт Русе - Гюргево. Събирането на подписите отне шест месеца и бе проведено на територията на цялата страна, привличайки подкрепата на 44 247 души. В текста на петицията се подчертава, че километричните задръствания оказват отрицателно въздействие и върху функционирането на вътрешния пазар на ЕС, възпрепятстват придвижването между държавите-членки, компрометират здравето и условията на труд на шофьорите, предаде Нова.