Колекторите ще имат право да търсят длъжници само писмено или по телефон, не по-често от интервал от два работни дни. Забранява се и звъненето през почивните дни и между 20 и 7 часа. Това е записано в промени в Закона за защита на потребигелите, внесен от парламентарната група „Изправи се БГ! Ние идваме!“.

Те предвиждат контрол над колекторските фирми. Законопроектът има за цел да се въведат строги и ясни правила, с които да се забрани натискът над гражданите и да се изсветли работата на колекторските фирми, става ясно от мотивите към проекта, съобщават от групата. Текстовете предвиждат само дружества, вписани в специален единен регистър към министъра на икономиката, да имат право да събират вземания от потребители.

Контролът върху фирмите ще се извършва от Комисията за защита на потребителите, министъра на икономиката, а когато задълженията са по кредити – и от Българската народна банка. Въвежда се и забрана колекторските фирми да използват тормоз, принуда, заплахи, обиди или физическо насилие, за да принуждават длъжниците да изплащат задълженията си. Забранява се да притесняват гражданите на работните им места и в дома им и да поставят съобщения за дълга на обществени места. Когато търсят длъжника, ще имат право да го правят само писмено или по телефон, не по-често от интервал от два работни дни. Забранява се и звъненето през почивните дни и между 20 и 7 часа.

Текстовете предвиждат колекторска фирма, която системно нарушава правилата, да бъде заличавана от регистъра и дейността по събиране на вземания да бъде прекратена. За нарушения, извършени от дружества за събиране на вземания, санкциите са 5% от оборота, но не по-малко от 5000 лв. за всеки отделен случай. Промените в закона въвеждат изискване за регистрация на колекторските фирми – капитал от 500 хил. лв. и застраховка „професионална отговорност“.

Законопроектът забранява осъждани лица да притежават, ръководят или да работят във фирма за събиране на вземания. Законопроектът забранява и прехвърляне на вземане на втори, трети и следващ колектор. Предвижда се прехвърляне на вземане да може да се извършва само при изрично писмено съгласие на потребителя в договора, с посочване на конкретно дружество за събиране на вземания, вписано в единния регистър.

Задълженията за обществени услуги като сметки за ток, парно, вода, телефон няма да могат да бъдат прехвърляни за събиране от колекторски фирми.