Евродепутати от България и Румъния заявиха, че двете държави трябва заедно да се присъединят към Шенгенското пространство и няма основания това да не се случи до края на 2023 година. На кръгла маса в Козлодуй под наслов „България и Румъния в Шенген – въпросът е не дали, а кога?“ те обсъдиха темата с български и румънски представители на местната власт и на бизнеса.

По думите на евродепутата Андрей Новаков, няма нито правни, нито други пречки от техническо естество, които да възпрепятстват България и Румъния да влязат в Шенген. Дори нещо повече – двете страни са доказали, че пазят външните си граници по-добре от други държави, които са вече в Шенген.

"Показва го и това доколко мигрантският поток е успешен в двете държави, доколко не е спрямо други държави, в които има много повече мигранти, които безпрепятствено преминават границата. От тази гледна точка и България, и Румъния отдавна са набавили всичката техника, персонал, автомобили, камери и въобще охраняват границата на ЕС по един абсолютно задоволителен начин", каза Андрей Новаков – евродепутат от ЕНП - ГЕРБ.

Срещата в Козлодуй е ясен знак към Брюксел, че България и Румъния желаят заедно да влязат в Шенген.

"Винаги, когато сме в пакет с Румъния успяваме да постигнем много по-бързо и много по-добре нашите цели. Затова неприемането на нашите две страни или отделянето на България от Румъния би засилило единствено евроскептицизма и популизма в двете държави", каза Емил Радев - евродепутат от ЕНП - ГЕРБ.

"Аз не вярвам, че от ЕС ще поставят условие да ни разделят двете държави и да влезе само едната", каза Мариан -Жан Маринеску – евродепутат от Румъния.

Маринеску обоснова предложението си пред Европейския парламент за премахването на границата между Румъния и България, така наречения Малък Шенген.

"По този начин ще им докажем, че сме готови да влезем в Шенген и че нямаме нищо за криене", каза Мариан -Жан Маринеску.

И евродепутати, и кметове бяха единодушни, че членството ни в Шенген ще допринесе за икономическото развитие на двете държави, на свободния пазар и за по-бързото превозване на стоки и товари без опашките от тирове на Дунав мост при Русе.