Служител на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ свали номерата на паяк на общинското предприятие „Паркиране и репатриране“ тази сутрин. Освен това книжката на шофьора на общинския репатрак е била отнета заради нарушенията, описани от ДАИ-аджиите в акта.

Реално дотук няма нищо нередно, ако в действителност има подобни нарушения – законът е еднакъв за всички.  Предисторията обаче показва очевидно превишаване на служебните задължения, както и злоупотреба с тях.

Въпросният инспектор, който е свалил номерата на паяка - Гълъб Добрев е отишъл на Наказателния паркинг на Община Пловдив с униформа и служебна кола на ДАИ в работно време. Той и неговите колеги са спрели пред паркинга, като Добрев  е влязъл да вземе личната си кола. Тя е била вдигната от паяка на „Паркиране и репатриране“, тъй като е била паркирана в нарушение близо до централата на ДАИ.

Директорът на общинското предприятие Нъшан Деркалестаниан заяви пред TrafficNews, че е получил сигнал от служителите на наказателния паркинг, че служители на ДАИ са спрели един от паяците на общинското предприятие и свалят номерата му.

„Когато отидох на място говорих със служителите на ДАИ да ги попитам на какво основание спират паяка и му правят проверка. Оттам те казаха, че тя е планирана и проверяват документацията и състоянието на репатриращия автомобил. Обясниха ми, че паяка няма тахограф, както и лиценз за превоз на товари“, обясни Деркалестаниан.  Служителят на ДАИ, който е писал акта е именно Гълъб Добрев. Кадрите от камерите показват, че когато е бил да си вземе колата той е бил с униформа, а по време на проверката я свалил.

ДАИ-аджията вдигнал скандал на служителите, че му е вдигната колата, като и сипел заплахи. Когато си платил глобата, той е лепнал фиша на стъклото на кабинката и си тръгнал. 20 минути по-късно той е изчакал паяка да излезе от паркинга и го спрял за въпросната проверка.

Част от описаните нарушения са, че паякът не притежава тахограф, лиценз за превоз на товари, липса пътен лист и товарителница.

„ Шофьорът на паяка подписа акта с възражение. Има неща, с които не сме съгласни в него. Да, липсата на пътен лист и товарителницата са за наказание, но те не са основание за сваляне на номерата. Тахографът, който е описан, че липса,  не се изисква за този тип автомобили в Закона за автомобилните превози и Регламент 561/2006, при извършване на превози на територията на Република България. Там ясно е записано, че автомобили по „поддръжка и контрол на пътищата“ са изключения, заедно с други типове специализирани автомобили. Ще предам акта на общински юристи, за да го атакуват в съда. Още от самото начало казах, че ще бъдем безкомпромисни към нарушителите, независимо от техния статут и месторабота“, заяви Деркалестаниан.  

Той заяви, че ще поиска и становище относно статута и необходимия лицензионен режим на паяците и ако има пропуски, те да бъдат отстранени в най-скоро време, тъй като отскоро е на поста в ОП-то.  Освен това той призова и ръководството на ДАИ да направят съвместна проверка на автопарка на репатриращите автомобили и ако открият, че има пропуски да дадат предписание за това, защото част от функциите на звеното е именно превантивна.

Целият казус явно показва, че служителят на ДАИ злоупотребява със служебно положение и превишава правомощията си. Нещо повече – дори в работно време той е отишъл да вземе личния си автомобил и то с униформа от наказателния паркинг.

Тук е въпросът към ръководството на ДАИ – дали знаят за тези действия на техния служител, както и колегите му, с които е бил. Направена ли е „акцията“ според графика на държавната институция и юридически подготвени ли са те да пишат подобни актове?

Подобни казуси трябва да са и на вниманието на Министъра на транспорта и Прокуратурата, тъй като се вижда явно надвишаване на служебните правомощия – трима служители на ДАИ участват в лична вендета срещу общинско предприятие.

Освен това със свалянето на номерата на паяка, то дружеството ще изпитва затруднения да изпълнява своите ангажименти към контрол на пътищата и неправилно паркиралите коли, които пречат на трафика.  Нещо повече, ако се действа по подобен начин, то ДАИ – Пловдив могат да свалят номерата на всички паяци, а контролната функция на Община Пловдив на практика да бъде ликвидирана.