Пилотите Подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин са влезли грешно в маневрата, имали секунда и половина да катапултират. Това стана ясно от представянето резултатите от проверките на авиационния инцидент с учебно-боен самолет L-39 в Трета авиационна база в Граф Игнатиево, при която загинаха двама пилоти.
Няма нито един висш офицер виновен, според комисията.
Подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин загинаха по време на тренировъчен полет с учебно-боен самолет L-39, част от авиошоу в авиобазата по повод 20 години от приемането на България в НАТО.
"Не можем да си позволим в мирно време да губим човешки животи", категоричен беше министър Атанас Запрянов.
Той обаче обясни, че ще вземе кадрови решения, едва след като стане ясна цялата информация по случая.
"Бъдете сигурни, че онези, които не служат по правилата и не спазват устава и не могат да носят тежестта на службата, няма да продължават да заемат тези отговорни длъжности. След като стане ясна цялата информация, тогава ще се вземат кадрови решения. Аз слухови хипотези няма да коментирам. Като професионалист и генерал ще ви кажа, че ако в такива трагични събития, ако един командир, който връчва знамето от ковчега на загинал негов подчинен не чувства отговорност, връчвайки го на семейството, не само че не е за тази работа, но той няма дори човешко достойнство", каза Запрянов.
"За мен като министър на отбраната е изключително тежък този инцидент, човешките животи са най-ценни за Министерството на отбраната. Разследването на комисията е независимо от съдебното и досъдебното. Установяване на степента на нечия вина и отговорност не е предмет на разследването. Не можем да си позволим в мирно време да губим човешки животи. Още повече по време на война командирите всеки ден си задават този въпрос - защо губим човешки животи в битка", отбеляза военният министър.
"Прозрачната и точна експертиза може да отговори за причината за инцидента", каза Запрянов.
Такива инциденти трябва да се сведат до минимум, категоричен е министърът.
В доклада на комисия за разследване на авиоинцидента е работено е по четири направления, обясни полковник Петко Василев - държавен експерт в отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти" в служба "Военна полиция".
"Първо - проучване на летателната подготовка на екипажа и организацията на полета, второ - медицинско изследване, трето - изследване на авиационната техника и четвърто проучване на обстоятелствата, при които е възникнало авиационното произшествие. На 9 септември 2024 г е проведена обща предварителна подготовка по видеоконферетна връзка, изготвен е и протокл за проведен инструктаж относно познаване на мерките за безопасност при организиране и провеждане на открития летателен ден в авиобаза Граф Игнатиево", каза полковник Василев.
"Самолетът е бил в изправност", допълни той.
Полковник Василев подчерта, че въз основа на направените заключения от доклада на Комисията може да се заключи, че непосредствената причина за авиокатастрофата е поемането на неоправдано висок риск при изпълнението на елементи от сложния пилотаж". "Като съпътстващи причини са определени нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на изпълнение полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина за начина на при вземане на решение на извеждане на самолета във вертикалната равнина", подчерта той.
Разбилият се самолет край "Граф Игнатиево" не е набрал достатъчна скорост