Проектът за доставяне на чиста планинска вода от Въча до Пловдив, Хасково и още редица общини в двете области отново бе поставен като приоритет при областния управител от депутатите от 16 и 17 МИР.
Това бе втората тема, по която са се обединили пловдивските депутати след Околовръстното шосе. За него се появи твърдение, че до края на мандата ще бъде удвоено и свързано, но шансовете за това не са особено големи.
Проектът за Въча също не изглежда в по-напреднала фаза, напротив – на практика всичко трябва да започне отначало.
Тошко Йорданов от ИТН заяви, че е наясно с проблема и ще говори с министрите на енергетиката и регионалното развитие за проекта, който трябва да снабди 15% от населението на България с чиста питейна вода. Той дори спомена Брестовица, където знаел какво тече от чешмите преди да се захване с политика.
Последва кратка полемика с Дани Каназирева за това, че Брестовица няма общо с Въча и какво е направено и не през последните години.
Докато обаче Йорданов да търси двамата министри, областна управа вече е приключила договора за предпроектни проучвания за доставянето на чиста планинска вода.
Той обаче на практика няма никаква стойност, тъй като докладът не бе приет от експертната комисия от 30 институции, сред които пет министерства и техните регионални структури, „НЕК“ ЕАД, както и засегнатите общини. Тогава бяха изтъкнати множеството нарушения и несъответствия в докладите на изпълнителя българо-израелската фирма "Аш Индъстрийс" ООД.
Договорът с „Аш Индъстрийз“ ООД бе подписан на август 2019 година, със срок от 14 месеца. Въпреки удължаването на договора, от фирмата така и не успяха да изпълнят изискванията и проектът им не бе приет. Така в началото на тази година, още докато областен управител бе Ангел Стоев, договорът с израелците бе приключен. Служебният областен управител е подписвал заповедта за това на първия работен – 4 януари 2022 година.
С него се казва, че фирмата е получила 167 200 лева с ДДС, като стойността на цялата поръчка бе 420 000 лева. Фирмата не е пуснала претенции за повече пари, като към момента няма и заведено дело.
На практика всички дейности, които се правиха в последните 2 години, са просто чернови, която няма друга стойност.
За да се реализира проектът, трябва да бъде пусната нова обществена поръчка за предпроектни проучвания,а целият доклад на израелците може да се служи като идейна разработка.
При представянето на проучванията стана ясно, че за реализацията на проекта не трябва просто да се изгради 18-км трасе от Въча до Пловдив, но и да се смени цялата водопроводна мрежа в града, чиято цена е от 320 млн. лева до 570 млн. лева според различните варианти.
Тогава бяха представени и три варианта за реализиране на проекта – с държавни пари, европейски грантове или даването на концесията на частна фирма.