Върховния административен съд отмени части от Наредбата за организацията на движението и паркирането на територията на Община Пловдив, които касаят лепенето на фишове на автомобили при нарушения. 

С решение от 6 март ВАС е обявил за нищожни чл. 42, ал. 1-4 и чл. 43, ал. 4 от Наредбата. 

До решението на ВАС се стига, след като двама шофьори от Пловдив и София оспориха фишове, написани им за неправилно паркиране. Върховните магистрати посочват, че при анализ на съдържанието на оспорените разпоредби се установява, че същите почти дословно преповтарят разпоредбите на Закона за движение по пътищата. Тоест общинската наредба преурежда отношения, които вече са уредени с нормативен акт от по-висока степен (ЗДвП).  

В хода на производството магистратите достигат до извода, че при приемането на Наредбата през 2012 година е допуснато нарушение на административно-производствените правила, тъй като проектът не е бил публикуван на интернет страницата на община Пловдив най-малко 14 дни. 

Оспорените разпоредби на чл. 42, ал. 1-4 от Наредбата регламентират налагане на глоба с фиш за маловажни нарушения, установени при извършването им, регламентират реквизитите на фиша, процедурата, когато санкционираното с фиш лице оспори нарушението или размера на наказанието и процедурата при отсъствие на водача на неправилно паркирано моторно превозно средство. Систематичното тълкуване на разпоредбата на чл. 43, ал. 3 с останалите разпоредби от същия член води до извода, че не се въвежда различен състав на нарушение от този по ал. 1, а само се уреждат маловажните случаи на нарушения, съставляващи неправилно паркирано моторно превозно средство, установени в отсъствие на нарушителя – водача.

Разпоредбата на чл. 43, ал. 4 от Наредбата предвижда налагане на наказание за нарушение на конкретно посочени в нея разпоредби от самата наредба. Същите предвиждат забрани за престой и паркиране на конкретно посочени места, въвеждане на задължение за участниците в движението да съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и маркировката, както и указания за разполагане на пътното превозно средство при престой и паркиране в населените места, включително на път с еднопосочно движение.

Общинският съвет няма нормотворческа компетентност да регламентира налагането на глоби с фиш за маловажни случаи на административни нарушения, установени при извършването им. Съгласно чл. 39, ал. 2, изр. 1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) налагането на глоби с фиш за маловажни случаи на административни нарушения, установени при извършването им, може да бъде предвидено само в закон или указ, се казва в решението. 

При анализ на съдържанието на разпоредбите на чл. 42, ал. 2-4 от Наредбата се установява, че същите почти дословно преповтарят разпоредбите на чл. 186, ал. 2,3 и 7 ЗДвП. В противоречие с чл. 8 ЗНА оспорените разпоредби преуреждат отношения, които вече са уредени с нормативен акт от по-висока степен, т.е. налице е изчерпателна и детайлизирана уредба, поради което общинският съвет не разполага с компетентност да приеме разпоредби с такъв предмет.

По аналогичен начин стои въпросът с оспорената разпоредба на чл. 43, ал. 4 от Наредбата. Целта, с която е приета същата е да се санкционират нарушения свързани с правилата за движението по пътищата и задълженията на участниците в това движение.

Тези обществени отношения, както бе посочено, са предмет на регулация от ЗДвП, включително като са предвидени състави за нарушения и съответстващите им наказания при нарушение на правилата за движение. Следователно оспорените норми от Наредбата на Общински съвет – Пловдив преуреждат отношения, които вече са уредени с нормативен акт от по-висока степен, поради което общинският съвет не разполага с компетентност да приеме норми с такъв предмет.

ВАС обявява нищожността на чл. 42, ал. 1-4 и чл. 43, ал. 4 от Наредбата за организацията на движението и паркирането на територията на Община Пловдив и осъжда градската администрация да плати общо 570 лева разноски по производството.

Община Пловдив продължава да налага санкции за неправилно  паркиране, но във фишовете и наказателните постановления за основание се посочва Законът за движение по пътищата, а не по Наредбата за обществения ред. "От края на 2022 година има издадена заповед от кмета на Община Пловдив, който упълномощава свои сружители на налагат глоби рпо Закона за движение по пътищата , а не по Наредбата за обществен ред и сигурност. Причината за това бе, че паднаха няколко наказателни постановления. 

Решението задължава общината да преведе наредбата в съответствие със законовите норми и това ще бъде направено в скоро време, коментира зам. кметът по обществен ред и сигурност Йордан Ставрев.