Успехите на Пловдив в градския транспорт вече се разчуха из целия Европейски съюз, като дори немски градове започват да взимат примера му! Да, това звучи колкото невероятно, толкова и абсурдно, но ако погледнем профила във Фейсбук на зам.-кмета по транспорт Тодор Чонов – то за него явно това е съвсем сериозно.

Два дни, след като Пловдив представи своята концепция за две автобусни линии, които ще се обслужват от евентуалното общинско дружество „Екобус”, днес Чонов е постнал в профила си статия от англоезичния сайт themeyor.eu.  

Община Пловдив ще работи 8 години за 20 електробуса – частните превозвачи ще си стоят, без да ги закачат21,6 млн. лева и 54 служители трябват за обслужването на двете линии

Новината гласи: Немският град Десау предлага безплатен ученически транспорт, за да редуцира въглеродния диоксид

Зам.-кметът по транспорт обаче явно е направил своя интерпретация на статията, като е написал:

„И германският град Десау-Рослоу като Пловдив, създава ученически линии, които пилотно ще бъдат безплатни за три месеца. Целта е намаляване на CO2 от трафик. Учениците ще могат да използват градския транспорт, независимо дали ходят на училище или на кино с приятели.

Общинските власти се надяват, че предоставяйки безплатна опция, родителите ще се откажат да карат децата си на училище и така ще се облекчи натиска в пиковите часове.

Проектът има за цел да проучи финансовата осъществимост схемата и тя да стане постоянна, ако има ефект”.

Първо, на всички е ясно, че ученически транспорт има в почти всички страни от Западна Европа, че едва ли за някого е тайна, че Пловдив няма нищо общо с откриването на топлата вода.

Колкото и обаче да се иска на зам.-кметът да навърже Пловдив с немския град за „ученически” линии, това няма как да се случи, защото просто не е вярно.

В статията е записано, че децата в Десау-Рослоу ще могат да използват безплатно градския транспорт на града, както за училище, така и за среща с приятели. Проектът е пилотен и в действителност цели да се види ефекта от върху трафика и намаляването на вредните емисии. Т.нар. ученически линии обаче няма, а просто капацитетът на някои от линиите на градския транспорт ще бъде увеличен.

Т.е. единствената връзка между бъдещия проект на Пловдив и немския град е, че и двата града имат ученици, както и публичен транспорт(б.а. за Пловдив не е сигурно, че може да се нарече така).  

Десау-Рослоу е система от две градчета намиращи се в област Саксония-Анхалт, като общото население е около 80 000 души. Разстоянието между Десау и Рослоу е около 7 км, като те имат две трамвайни линии, влакова връзка между двете селища, както и 6 автобусни линии.

За всички е ясно, че подобно сравнение най-малко е неуместно. Нещо повече- по-добре би било за града, ако утре Тодор Чонов напише „Пловдив взе пример от немски град, въвежда транспортна система като на Фрайбург”(една от най-добрите системи на градски транспорт в света, а размерите на града са съпоставими с Пловдив). Това би било добър пример, а не да се приписват заслуги, които очевидно няма.

Статията, която цитира Тодор Чонов – ТУК.