Красиво наредена паважна настилка на едно ниво с тротоарите, изящни къщи и сгради, прохлада от реконструираната Градска градина на Пловдив, Дома на младоженците, един от най- посещаваните музеи и… антипаркинг колчета.
Така изглежда улица „Христо Г. Данов от ул. „Бетовен” до бул. „Руски” след ремонта. Улицата впечатлява с новата си визия, а единственото излишно нещо на нея са антипаркинг колчетата…
Всеки, който се разходи по нея ще разбере, че ще е истинска грехота, ако потенциалът на тази улица се убие с пускането на автомобили по нея и за преминаване, и за паркиране.
Въпросната отсечка от години на практика се е превърнала в служебен паркинг на ЕВН, район „Централен”, КНСБ и още няколко обекта, а свободните места в Синя зона са не повече от 5-6. Тя се използва и за пряк път към бул. „Руски” от „Христо Г. Данов” и живеещите в съседните улици. Относно движението на автомобили, тя е важна за хората, които живеят в карето, но няма фундаментална роля за трафика в централна градска част. Още повече, че ул. „Бетовен” изкарва автомобилите на бул. „6 септември”, идващи от Джумаята.
В същото време по улицата има изумителни сгради с търговски обекти, които могат да изпълнят с живот цялата тази градска част. Не просто тя да е нов „Капана” с множество заведение, а притегателно място за всякакъв вид дейности, като не се допускат грешките от т.нар. Квартал на творческите индустрии, който отдавна е изгубил съдържанието на тези думи.
Две сгради с огромни възможности са тази срещу Природонаучния музей, в която са настанени КНСБ, а другата е „Орта Мезар”, която от години се руши след пожара в нея.
Кметът на район „Централен” Георги Стаменов заяви, че подготвя обществена поръчка за реконструкцията и реставрацията на сградата, като ще се кандидатства по програми за нея. Той ще предложи и на Синдикатите няколко опции да се преместят, за да имат те достойно представителство в централната градска част на града. Той е водил разговори и със собствениците на „Орта Мезар”, където се чака решението на ВАС по споровете около нея. По думите му има възможност сградата да се отчужди и Община Пловдив да я реставрира, като намери най-подходящите функции за нея.
„Относно паркоместата на район „Централен” – ние можем да се лишим от тях, ако бъде взето решението на Общинския съвет улицата да се превърне в пешеходна. Не смятам, че и за другите институции в близост ще е проблем. ЕВН например си имат собствен паркинг”, заяви Георги Стаменов.
Справка в Община Пловдив показва, че ЕВН плащат за 31 служебни паркоместа, както на ул. „Христо Г. Данов”, така и в съседните улици. Учудващо е защо са необходими толкова много места на ЕРП-то при положение, че там е администрация, а екипите на дружеството, което поддържат мрежата е в базата им на Карловско шосе.
Очаква се още на следващата сесия да се дискутира възможността тази част от ул. „Христо Г. Данов” да се превърне е пешеходна.
Повечето пловдивчани помнят прекъсването на автомобилната връзка между Джумая джамия и „Христо Г. Данов” и свързването на двете части на Главната. Това решение също бе „посрещнато на нож”, а редица чертаеха апокалиптични сценарии за трафика. По същия начин се прие и затварянето на части от „Капана” за автомобили, както и южния край на ул. „Отец Паисий”. Видимо години по-късно, това изглеждат като най-правилните решения. В този смисъл превръщането на ул. „Христо Г. Данов” в пешеходна изглежда като най-лесната дилема в този мандат – да бъде нова значка на ревера на Пловдив, или да продължи да бъде една от многото улици в града, пълна с паркирани служебни автомобили.
Макар да изглежда лесно, то все пак трябва да бъде взето от местния парламент, а след това Община Пловдив да разгърне потенциала на тази улица и градска зона, който е огромен.