Едва 140 строителни разрешителни са издадени от Община Пловдив от началото на 2023 година до 28 август, научи TrafficNews. Въпреки че е рано да се направи категорична прогноза, изглежда че строителството под тепетата се забавя. Средно за тези 8 месец, ежемесечно са били издавани по 17-18 строителни разрешения. 

За сравнение през предходните две години ежемесечния брой на такива документи, издадени от местната администрация под тепетата, са средно по 25-28. 

Макар пандемията да не бе свършила, през 2021 година в Пловдив са издадени 330 строителни разрешения, докато през 2022 година те са били 305. 

Войната в Украйна и пандемията бяха сред основните трудности пред строителния бранш през последните три години. Здравната криза доведе до блокиране на веригите от доставки, както и до замразяване на някои инвестиции, докато войната в Украйна рефлектира директно върху цените на основни суровини в строителството като арматурното желязо, дървения материал, консумативи от химическата индустрия и др. 

Въпреки сериозните пречки, не се потвърдиха прогнозите за сериозна рецесия на строителния пазар. След пикови цени и несигурна бизнес среда, постепенно се постигна успокоение в сектора, като част от цените на материалите се върнаха в изходни стойности. Високата инфлация обаче доведе до трайно повишаване на разходите на строителите. Бюджетът за ток, газ и вода се повиши драстично, перото за възнаграждения на хората в сектора - също. 

За първи път обаче след редицата сътресения има реални последствия върху инвеститорските намерения и подготвените строителни проекти. 

Статистиката, която НСИ, изнася покрива области, а не общини, и обикновено Пловдив е сред първенците. Всъщност обаче множеството строителни разрешения идват основно от Община Родопи и се касаят за еднофамилни и двуфамилни къщи и вили.

Обратно - в Пловдив строителните разрешителни са предимно за жилищни сгради. В централните части на града са основно с малки РЗП-та - кооперация върху терени, някога част от къщински квартали. В по-крайните квартали пък се набляга на мащабно строителство на големи комплекси. В рамките на промишленото строителство е минимален процент, тъй като индустриалните зони са извън територията на Общината Пловдив. Няма и особен глад за административни и бизнес площи в града, след като съществуващите на пазара на имоти не настигат търсенето.