Експертният съвет по устройство на територията в Пловдив ще разгледа на извънредно заседание на 9 март проекта на Фондация „Дом за Пловдивската опера” за изграждане на оперен театър в пространството зад гърба на бившия Партиен дом. 

Изграждането на опера в Пловдив от години е мисия за едни и пропаганда за други. Резултатът е, че 7 години след старта на гражданската инициатива "Дом за Пловдивската опера" , всичко още е на етап добри намерения. 

През последните години откакто начело на трупата застана Нина Найденова публиката и спектаклите се увеличиха неколкократно, както и финансовите постъпления. Солисти, хор и оркестър превърнаха Пловдив в европейска лятна сцена в рамките на фестивала Опера опен. В него участват световни звезди като китайското сопрано Хуи Хе, сочена за най-актуалната Аида. Елизабет Стринберг, една от водещите изпълнителки на Вагнер, също се изявява на Античния театър. Грузинецът Паата Бурчуладзе, представян като бас номер едно, гастролира в Пловдив. И още много други звезди. В Пловдив от няколко години вече има истински оперен туризъм. 

От фондация "Дом за Пловдивската опера" настояват на ЕСУТ да бъде разгледан проекта на арх. Николов, който предвижда да бъде изграден дом на Операта  зад гърба на бившия Партийния дом като бъдещата сграда ще бъде свързана с Концертна зала. Проектът бе представен публично през лятото на 2022 г. и не предвижда бутане на сградата на Партийния дом, както първоначално бе обсъждано. През август 2018 г. Общинският съвет в Пловдив с 27 гласа „за” срещу 15 „против“ взе решение Дом за операта да се изгради на мястото на Партийния дом. Но с едно условие – първо да се построи нова сграда, в която да се настанят държавните и общински служби, които в онзи момент се помещават в него. В бюджета на общината обаче изобщо няма средства за подобна мегаломанска иницатива. Въпреки това решението на Общински съвет периодично се превръща в тема на дебат. 

Основателен е въпросът и дали това е най- подходящото място за сграда, която всички очакват да се превърне в емблема на града? 

Обструкциите срещу това предложение са много. Макар, че въпросния терен се намира в сърцето на града, тя едва ли ще впечатли някого , скрита зад Партийния дом. Въпросите с паркирането, зареждането , товаренето на декори и др. също не са за пренебрегване. 

Тези въпроси вероятно ще бъдат обсъдени на експертния съвет. Но къде всъщност трябва да бъде Операта на Пловдив?

 

Панаира

На 10 април 2017 г. тогавашният кмет на Пловдив инж. Иван Тотев обявява на специална пресконференция, че самостоятелната сграда на Пловдивската опера ще бъде изградена на северния бряг на Марица, на мястото на Палата №1 на Международния панаир в Пловдив. За да стане това обаче, община Пловдив трябва да придобие 20% от акциите на панаира.

За целта тя трябва да получи позволение от Общинския съвет, а след това да подпише тристранно споразумение, в което тя е едната страна, а другите две са Министерството на културата и Панаира. По онова време става ясно, че акциите ще бъдат получени като дарение.

Вежди Рашидов бе пресметнал, че изграждането на новата сграда за операта ще струва 50-60 милиона лева. В момента обаче панаира и мажоритарният му собственик Георги Гергов са в окото на политическата буря, и въпреки че предложението е доста изкушаващо, то не е на дневен ред. Предвид локацията - близостта до реката, лесният достъп и възможностите да се разгърне модерна и красива сграда, може би този вариант не бива да бъде пренебрегван. И все пак зависи при какви условия общината може да получи терена. 

Колодрума

На 30 юни 2022 г. кметът Здравко Димитров предложи на председателя на фондация „Дом за Пловдивската опера“ и на Директора на Държавната опера – Пловдив и на Министъра на културата новата сграда да бъде изградена на терена до зала „Колодрум“. Като преимущества на терена той изтъкна локацията и лесния достъп. Предложението включваше 13 дка, където да бъде разгъната съвременна сграда с обеми и визия, отговарящи на всички изисквания – репетиционни зали за музиканти, певци и танцьори; гримьорни; зала с голяма сцена и оркестрина; камерни зали; хранилища за костюми и декори, помещения за административни нужди и паркинг. 

Бе подписан и Меморандум с актуалния тогава министър на културата проф. Велислав Минеков, който предвиждаше министерството да отпусне 300 000 лева за организирането на международен конкурс за определяне на проектанта на бъдещия нов Дом на операта.

Меморяндумът предвиждаше фондацията  „Дом на пловдивската опера“ да изготвят модел за управление на бъдещата сграда и да поемат една трета от средствата, необходими за нейното построяването. Наследникът на проф. Минеков – Атанас Атанасов обаче обяви от трибуната на Народното събрание, че Меморандумът няма никаква законова стойност и е просто добро намерение.

Щабът на армията 

Бившият щаб на Втора армия  също бе обсъждан като  вариант за Дом на пловдивската опера. Мястото на площад "Съединение" е близо до Марица, което позволява бъдещата сграда на музикалната трупа да се интегрира с реката, смятат архитекти. В момента там е базирано командването на бригада "Специални сили". Зад щаба има огромно пространство със складове, където може да бъде построена сграда на операта. За да се смени статута на терена е нужно съдействие от държавата. 

Тук е момента да припомним, че Операта е държавна , а не общинска, и държавата би трябвало да е далеч по - активна в дебата за терена. 

Теренът зад Щаба вероятно е най- добрия вариант, защото освен, че локацията е много добра, сградата на брега би се вписала добре при бъдещата социализация на реката. 

 

В безвремието на служебните правителства и общинско управление със свалено доверие, едва ли ще бъде намерено решение на  въпроса за сграда на Операта. Далеч по-важни са изборите, строежите на огромни жилищни мастодонти, бързите сделки преди края на мандата и др. А и почитателите на операта са далеч по - мирни от футболните фенове, които периодично обсаждат общината, за да защитята финансирането на любимите си стадиони. Все пак избраните да управляват не трябва да забравят, че животът е кратък, а изкуството е вечно. И за още по-краткия си живот във властта да се опитат да направят нещо смислено, което да оправдае престоят им там.