
На 29 май платформата „Черна писта“ отбеляза два месеца от старта си. Създадена като гражданска инициатива за прозрачност и информираност по темата за пътната безопасност, тя бързо привлече вниманието на десетки хиляди потребители. Само за този кратък период сайтът е посетен от над 300 000 души, а в пиковите дни посещенията достигат до 80 000 дневно. Инициативата провокира активен обществен отзвук, последвани бяха и редица институционални срещи.
В пост във Фейсбук авторът на „Черна писта“ Мартин Атанасов прави равносметка какво се случи за тези два месеца, къде вече има напредък, но и къде усилията срещат мълчание и отказ. Мартин твърди, че единствената институция, от която не е получил съдействие е МВР. От министреството са отказали каквото и да е информация, като са го уведомили че са направили собствена карта и той може да си вземе данни от там. Според Атанасов обаче картата не съдържа необходимото инфо.
Ето и целият коментар на Мартин:
„Черна писта“ днес навършва точно два месеца. Какво се случи и какво (не) се случва.
Два месеца след като пуснах „Черна писта“, платформата беше посетена от над 300 000 души. В пиковите дни е имало по между 70 000 и 80 000 посещения на ден. Хиляди споделиха в социалните мрежи. Стотици хора ми споделиха лични истории и изразиха желание за помощ, проведох редица срещи с организации, интервюта и участия.
Още през юни се срещнах с председателя на УС на АПИ, с председателя на ДА „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП), с началника на отдел „Пътна полиция“ към ГДНП, както и с министъра на регионалното развитие и благоустройството. С някои от тях вече има постигнати резултати – например подписано споразумение за партньорство с ДАБДП. Благодаря на всички, които решиха, че не просто могат, а искат да съдействат. Това показва, че когато има воля, диалогът е възможен, а институциите могат да бъдат партньор, а не пречка.
Но искам да бъда директен - единственото място, откъдето не получих реална подкрепа, е МВР. Разговорите с тях са единствените, които аз съм инициирал, заради липсата на покана или някакъв проявен интерес от тяхна страна. Комуникацията ни премина в строго формален тон, без конкретни ангажименти или последващи действия, а в хода ѝ си пролича отчетливото нежелание за предоставяне на каквато и да е информация.
Постфактум отказаха достъп до ключови данни с повече детайли за катастрофите, с което на практика поставиха спирачка пред развитието на "Черна писта". Официалният отговор беше: „Вече си имаме наша карта, вземете си данни от там“ (а в тяхната карта такава информация няма).
Вместо действията на институциите да насърчат развитието на граждански инициативи, усещането е, че опитите биват заглушавани. Вместо сътрудничество, получавам отказ. Вместо диалог – мълчание. Това не е просто бездействие. Това е обезсърчаване на всеки следващ, който дори дръзне да се опита.
Въпреки това няма да се откажа. Защото хората разпознаха смисъла. Защото вярвам, че личният пример има значение. Ще продължа – с постоянство, воля и вяра.
Още от категорията

Докога ще продължава обгазяването на Пловдив? От Столипиново отново се издига черен дим

