Вкарването на градската железница в Плана за възстановяване и устойчивост може да привлече стотици милиони евро в Пловдив. От години се говори за варианта за т.нар. леко метро, а още предишното редовно правителство искаше Пловдив, Бургас и Варна да изградят подобна мрежа по съвет от Брюксел.
Проектът за S-Bahn е залегнал и в Интегрираните планове на Община Пловдив за новия програмен период, което е допълнителен плюс за бъдещата реализация на мащабния проект.
Пред него обаче има редица предизвикателства, като изкарването на товарния превоз по сегашната жп мрежа, а също така изграждането на нова инфраструктура.
Какво включва проектът?
S-Bahn железница в Пловдив да свързва всички райони на Пловдив, както и 11 близки населени места, като се използва сегашната жп мрежа и изграждане на нови връзки. Това е залегнало в проекта на новия Общ устройствен план, който е разработен от „Булплан”.
Самата концепция за градска железница в Пловдив е от 30 години, а в проекта на новия Общ устройствен план е основното условие, за да няма тапи и препълнени автобуси.
Предвижда се тя да се движи със средна скорост от 25 км/ч, като към нея има и специални автобуси линии, които да я обслужват. Освен това системата трябва да включва и местата за прекачване, за местоположението на масовите паркинги и гаражи, свързани със системата Park&Ride (паркирай и пътувай).
В анализа на проектантите е заложено, че трябва да се изградят няколко нови коловоза, които да се ползват от градската железница, за да не се дублират с останалия жп трафик. Така според тях трябва да се изградят нови коловози между Централна гара и Филипово, Филипово – Скутаре, Тракия – Скутаре, както и директна жп връзка между жп гара Тракия и гара Филипово.
В проекта е дадено, че тя може да обслужва 95 000 пътници дневно, като се ползва 47 км от жп мрежата на НКЖИ плюс новите трасета.
Отделно проектът за S-Bahn включва и вдигането на естакада и премахването на жп прелезите по бул. „Копривщица”, което би отпушило сериозно трафика. Само този проект е за на 100 млн. евро.
Идейният проект е разработен с изграждане на долно строене за двойна линия и горно строене за еднопътна линия. В района на стадион Пловдив е предвидено изграждане на нова жп спирка.
Ще бъдат изградени нови съоръжения - мостове, надлези (пътни и пешеходни):
-Изграждане на железопътна естакада - ново съоръжение за елиминиране на пътните пресичания по булевардите "Пещерско шосе", "Свобода" и "Шести септември"
- Изграждане на двупътен жп мост над река "Марица"
- Изграждане на 2 пешеходни подлеза
- Изграждане на железопътна естакада - ново съоръжение за елиминиране на пътните пресичания по булевардите "Пещерско шосе", "Свобода" и "Шести септември"
Ежедневните курсове на „S - Bahn” железницата, които могат да се използват са дадени по 6 линии според ОУП.
№ 24 – Радиново – ж.п. гара Филипово – Централна гара – Сточна гара – ж.п. гара Тракия – Скутаре – Войводиново – Филипово
№ 25 – Кадиево – Злати трап – Централна гара – Сточна гара – Крумово – Ягодово – Катуница
№ 26 – Централна гара – Христо Смирненски – район „Южен” – Южна промишлена зона – Сточна гара – Централна гара
№ 27 – Труд – ж.п. гара Филипово
№ 28 – Скутаре – Войводиново – ж.п. гара Филипово
№ 29 – летище „Крумово” – ЮИЗ – Сточна гара – Централна гара
Към тях трябва да има автобусни линии, които да обслужат спирките от градската железница.
Според анализа, времетраенето за предвижване по железницата ще съкрати наполовина времето за предвижване между близките населени места, като значително ще намали и трафика в града.
Още от категорията
Прокуратурата не е съгласна с гаранцията на петролния бос Живодар, пусна протест