Темата за въвеждането на нов учебен предмет „Религия и добродетели“ в българските училища предизвика широк обществен дебат, след като просветният министър Красимир Вълчев обяви намеренията на Министерството на образованието да включи дисциплината в задължителния учебен план.

В тази връзка TrafficNews проведе онлайн анкета сред своите читатели в рамките на три дни, в която се включиха 3131 души. Резултатите сочат, че 63,75% от участниците са отговорили с „Да“ на въпроса „Одобрявате ли въвеждането на предмет "Религия и добродетели" в училище?“, докато 36,25% са изразили несъгласие с предложението.

В социалните мрежи също темата бе обсъдена в различни групи, в които членуват родители, учители и работещи в системата на образованието. Коментарите сочат, че поддръжниците на идеята се мотивират от нуждата от по-силна морална и ценностна основа в образованието. Според тях въвеждането на такъв предмет би спомогнало за изграждането на по-добри личности у децата – с повече емпатия, толерантност, уважение към различието и разбиране за основните човешки добродетели.

Мнозина подчертават, че в днешното общество, което често се сблъсква с агресия, отчуждение и липса на морални ориентири, възпитанието и духовността е повече от необходимо. Допълнителен аргумент е и фактът, че по предмета няма да се пишат оценки, което би премахнало напрежението от съревнование и го поставя по-скоро в полето на възпитанието, отколкото на традиционното академично обучение.

От друга страна, част от анкетираните изразяват притеснения, че включването на религия в учебната програма може да отвори врати за религиозна пропаганда или за разделение между деца от различни етноси и вероизповедания. Някои родители смятат, че духовното възпитание трябва да остане в рамките на семейството и религиозната общност, а не в държавното училище.

Потребители изразяват и недоволство от липсата на яснота относно съдържанието на предмета. Според тях, терминът „религии и добродетели“ е твърде обобщаващ и би могъл да породи объркване, ако не се изясни как точно ще се представят различните религиозни възгледи и кои добродетели ще бъдат акцентирани.

Според национално проучване на агенция „Тренд“ от средата на март, около 60% от българите подкрепят изучаването на религия в училище, което съвпада с резултатите от анкетата на TrafficNews. Това показва, че темата има сериозна обществена подкрепа, но и че съществува немалка група от хора, която остава скептична.

Министър Вълчев заяви, че дисциплината ще бъде въведена още от 1. клас, като акцентът няма да бъде върху оценяването, а върху възпитанието.

„Най-вероятно със закона за училищното и предучилищното образование ще предложим този предмет да бъде включен в задължителния учебен план, но не точно с тази концепция, която е в момента с избираемите и факултативни часове. Ние ще предложим да бъде подчинен във формирането и изграждането на добродетели у децата. Тоест във възпитателната функция – в това да ги направим по-добри хора“, посочи Красимир Вълчев.

Предстои дискусия на 24 април, в която ще се обсъжда какво конкретно да включва новият предмет, а в началото на май предложенията ще бъдат внесени за обществено обсъждане. Това ще даде възможност на експерти, родители и граждани да изразят позициите си и да допринесат за оформянето на ясна концепция.