Прекратяват договора за концесия на железопътна гара Пловдив. Това решиха министрите в оставка от кабинета "Петков", информираха от Министерството на транспорта.
Предложението за прекратяване на договора е направено от концесионера. Договорът за концесия на железопътна гара Пловдив е сключен през 2013 г. и е влязъл в сила през 2015 г.
Причината за прекратяване на концесионния договор са започналите от Национална компания "Железопътна инфраструктура" строителни дейности на територията на гарата по проекта за развитие на жп възел Пловдив, който се финансира със средства от ЕС. Строителството ще препятства ползването на обекта на концесия за продължителен период от време.
Със същото решение правителството упълномощи министъра на транспорта и съобщенията да сключи споразумение с концесионера за предсрочно прекратяване на договора по взаимно съгласие на страните. Прехвърлянето на гаровия комплекс за управление към НКЖИ ще позволи на компанията да продължи с ускорени темпове работата по изграждане на жп възел Пловдив и градската железница.
Припомняме, че концесията на Централна гара беше големият препъникамък за старта на пробива под Централна гара, който свързва „Централен” с „Южен”.
Припомняме, че с решение на правителството в оставка от 06.03.2013 г. за концесионер на централната жп гара в Пловдив за срок от 35 години беше определен консорциумът ДЗЗД "Железопътна гара - Пловдив" на Миролюб Столарски. Инвестициите, които обединението ще направи за срока на концесията, са в размер на 11,2 млн. лв. без ДДС, като за първите четири години вложенията трябва да са 9 850 000 лв. Размерът на годишните концесионни плащания е съставен от две части - фиксирана и променлива.
През първите четири години фиксираната част е 290 000 лв. годишно. След този срок тя става 412 000 лв., като на всеки три години ще се индексира с общия инфлационен индекс на страната по данни на НСИ с натрупване за периода. Променливата част е в размер на 16 на сто от нарастването на общия размер на брутните приходи от всички дейности за текущата година и надхвърлящи базовите приходи от 1 812 000 лв. Върху сумите на концесионните плащания се дължи ДДС.
Още един проблем пред пробива под гарата, концесионерът иска споразумение или съди държавата
Крайният срок за завършването на всички дейности по пробива трябва да приключат до края на 2023 година. Ако строителството се проточи извън този срок, то има огромна опасност от финансова корекция на проекта, който е за над 200 млн. лева, който включа целия ЖП възел Пловдив.