Поръчката за надграждането на системата на „Индра”, както и администрирането на Синя зона, се очаква да тръгне отново следващата седмица. Това се случи, след като КЗК отхвърли жалбите на двете фирми – „ЮПАСС” и „Телелинк Бизнес Сървисис”. Компаниите обжалва условията на поръчките, както и поискаха спирането й.
От комисията обаче са отхвърлили, както искането за спирането, така и претенциите срещу изискванията на фирмите, които могат да участват в процедурата. Офертите по поръчката за 12 млн. лева трябваше да бъдат отворени в края на октомври, като се очаква това да се случи другата седмица. Това обаче няма да спре обжалването на решението на КЗК. Двете фирми могат да го изпратят във Върховния административен съд.
И „ЮПАСС”, и „Телелинк Бизнес Сървисис” смятат, че условията на поръчката ограничава компаниите, които могат да кандидатстват по няколко в цяла България. Причината е условията, които е трябвало да покрият потенциалните кандидати.
На първо място се смята,че условието участниците да са осъществили минимум една дейност по доставка и внедряване на централизирана система за електронно таксуване на пътници в превозни средства на обществен транспорт, която да е внедрена в най- малко 350 превозни средства, опериращи на територията на една административна единица – град или община. Това условие е изпълнимо от компаниите, работили в трите най-големи градове без Пловдив. Второто атакувано условие е услугата по заплащане с есмесси за паркиране да е реализирала най-малко 300 000 микроразплащания средномесечно. Третото условие е фирмата средномесечно да е реализирала най-малко 70 000 продажби на превозни документи чрез директно таксуване от дебитни карти и мобилни телефони.
КЗК обаче не са видели проблем с тези условия и не смятат, че са дискриминационни. Поради това са отхвърлили жалбата на фирмите. След избора на изпълнител и ако ВАС, потвърди решението на КЗК, то вероятно ще има още една серия жалби. С други думи преди лятото на 2023 година едва ли ще има сключен договор. Оттам до 3 месеца от възлагане на изпълнението, победителят трябва да достави необходимите лицензи за ползване на приложния софтуер за оборудването за подвижен състав. След това още най-много 9 месеца цялата система трябва да заработи в пълния си обем. С други думи преди лятото на 2024 година Пловдив няма да има нова билетна система.
Какво ще представлява системата?
Системата за таксуване в градския транспорт ще бъде изцяло нова. Старите монетници и автомати, завещани от „Индра” ще отидат за брак, като във всеки от 285-те автобуса ще се монтират три устройства – принтер за билети, както и по един валидатор, който ще е за сим карти, банкови карти и мобилни телефони.
За разлика от София и Варна, системата в Пловдив няма да позволява пътниците сами да си купуват билети от автобуса. Това ще го прави шофьорът, който ще издава билети на „нередовно ползващите градски транспорт”, както е записано в техническата спецификация.
Идеята на градските власти е основният метод за пътуването в автобусите да бъдат смарт карти, които да имат всички пътници. Те ще се изкарват обаче едва на 10 места, тъй като толкова ще са устройствата за зареждането на смарт картите.
Трябва да има билети за период от време – час, ден и дори седмичен билет.
Също така трябва и мобилно приложение, чрез което да зареждаме виртуални карти за градския транспорт, с които да пътуваме.
Освен билети за градския транспорти и поемането на есемес паркирането, новата система ще свърже двата модула. Трябва да има постигане на възможност за комбинирано използване на услугите за паркиране и пътуване („park-and-ride“). Това означава да можем да си платим за паркиране и същевременно с този документ да пътуваме в градския транспорт. Плащането на паркирането също ще мине онлайн чрез приложение и безконтактни методи. Системата ще трябва да показва и свободните места в Синя зона и паркингите, както и да обособи модули за местодомуване на МПС в обхвата.
Още от категорията
Прокуратурата не е съгласна с гаранцията на петролния бос Живодар, пусна протест