Истинска буйна река тече в пробива под Централна гара в Пловдив. Видео, с което TrafficNews разполага, показва как част от строителния обект буквално е залят от течащи води. Кадрите са заснети от един от отворите, предназначени за стълбище и асансьор, които излизат в непосредствена близост до гарата.
"Това са подпочвени води. Както ви казах в предишен разговор, те тук са високи. Реално пробивът е на около 4 метра под тяхното ниво. Ние знаехме за това още от началото на изкопните дейности и сме взели необходимите мерки. Участъкът, който сте заснели, все още няма изградена необходимата и заложена по проект хидроизолация и не е изведена водата. Няма място за притеснение", обясни пред репортер на TrafficNews инж. Николай Иванов от фирмата-изпълнител на проекта.
Именно нивото на подпочвените води прави изграждането на пробива по-трудно, особено в зоните с пясъчни и силно оводнени пластове. Съоръжението, което трябва да свърже бул. „Васил Априлов“ с южните квартали на града, започна с прокопаване от южната страна, след което сега се копае от северната. Изградени са т.нар. секантни пилоти — бетонни конструкции, които стабилизират стените на изкопа и предотвратяват наводняване. Те образуват непроницаема стена, която не само поддържа почвата, но и блокира нахлуването на вода. Процесът е трудоемък, обяснява Иванов – „първо се сондира отвор, който се запълва с циментов разтвор, след което се поставя армировка и се излива бетон. Същевременно се понижава нивото на водния хоризонт.“
Въпреки мерките, непредвидени ситуации не са изключени. Припомняме, че в края на миналата година проливни дъждове наводниха части от строящия се тунел, което доведе до критики за липсата на функциониращи помпени системи.
Вече около 70% от пробива е готов, завършен основният изкоп на южния участък, но северните 150 метра остават „гореща точка“. Там нивото на подземните води е най-високо, а почвата съдържа голямо количество фин пясък, което прави дренирането още по-трудно. Напредъкът е бавен — екипите прокарват едва 1–2 метра на ден, в сравнение с 5–6 метра в стабилни зони. Според Иванов, ако няма непредвидени геоложки аномалии, тунелът ще бъде пуснат до края на 2025 г. След изкопа предстои монтаж на хидроизолации с PVC мембрани и епоксидни смоли, проектирани да издържат на налягането на водата поне 50 години. Освен тях ще бъдат изградени вентилационни системи и видеонаблюдение, както и възстановяване на пътната настилка.
Остава въпросът дали завършването на пробива ще разреши проблема с трафика в града или ще създаде нови „капани“, както се страхуват критици.
Още от категорията
Виж всички
Изграждат паркинг за 80 коли до зала „Строител", пускат имота на търг за 10 години
Акценти
Виж всички
50 срещу 4000: Когато каузата я няма, улицата остава празна
Почина големият пловдивски архитект Иван Делчев - Чудото