Европейската комисия отправи предложение 17-годишните да могат да шофират, но при едно условие- това да се случва в присъствието на придружител. От ЕК искат и всички нови водачи да имат двегодишен изпитателен срок. По изчисления на Европейската комисия всеки две от пет катастрофи с фатален край в Европа са по вина на водачи, които са под 30-годишна възраст. С цел безопасност от комисията настояват и за осъвременяване на правилата за управление.
Според комисията предоставянето на възможността за младежите на 17-годишна възраст да управляват автомобили и камиони с придружител, ще им помогне да натрупат водачески опит.
По този повод потърсихме няколко пловдивски инструктори, които да изкажат мнението си във връзка с предложението. Един от тях е Стоил Барбанаков, който има дългогодишен опит зад волана в ролята на инструктор.
„Моето мнение е, че това ще осигури възможност на родителите да осъществяват по-голям контрол над децата си. Съответно и те няма да имат възможност да проявяват своеволия в присъствието на родителите си, каквото обикновено се среща при неопитните и млади шофьори. Това е практика в доста страни, не виждам нищо лошо, тъй като смятам, че това ще ги направи по-отговорни”, коментира той.
На различно мнение обаче е неговият син Тодор Барбанаков, който е практикуващ инструктор.
„Според мен на 17-годишните им е много рано. Смятам, че не са достигнали необходимата зрялост, за да застанат зад волана. В наши дни тийнейджърите се вълнуват от много други неща, може би ако това предложение бе въведено преди 20 години, нещата щяха да стоят по друг начин. В момента младежите имат навика да наизустяват всичко от учебниците, това се случва и с листовките, с които трябва да се запознаят, за да имат адекватна представа за пътната обстановка. Често се случва да наизустяват отговорите и когато попаднат в ситуация, докато шофират, не знаят как да процедират”, коментира Барбанаков.
Същото мнение подкрепя и инструкторът Георги Кряков, който добави, че категорично смята, че предложението е непосилно за родителите.
„Това какво означава, че те трябва да не ходят на работа, за да придружават децата си ли? Според мен няма смисъл от въвеждане на подобен тип възможност, тъй като повечето дори и на 17 години и 9 месеца не могат да се концентрират и фокусират над отговорността да застанат зад волана”, каза той.
Според много от инструкторите колата е „оръжие”, което ако не знаеш как да използваш можеш да навредиш както на себе си така и на околните.
От Европейската комисия предложиха и да се прави и по-цялостна оценка на здравната годност. Шофьорите ще бъдат насърчавани и да обновяват уменията си. А с цел намаляването на катастрофите от ЕК предлагат към действащото законодателство за нарушения, да се добавят и неспазване на разстояние, опасно изпреварване и паркиране, движение в насрещното и използването на претоварено превозно средство.
Още от категорията
Прекратиха поръчката за проектирането на естакадата с жп линии над бул. „Копривщица"