Бързи поръчки в Агенцията по геодезия, картография и кадастър /АГКК/ в Пловдив се бавят с месеци. За това сигнализират потърпевши граждани до TrafficNews. Вече близо два месеца пловдивчанин чака изготвянето на поръчка за промяна на кадастрална карта. На 5 декември 2024г. той внесъл документи в Кадастъра и заплатил такса за експресно обслужване, с идеята върху преписката да се работи с приоритет. „Бързата услуга обаче се оказва по-бавна дори от стандартната“, казва потърпевшият.

Дотук се стига, след като пловдивчанинът разбрал, че има несъответствие в информацията за наследствена двуетажта къща в кв. "Кършияка". В Дирекция „Местни данъци и такси“ имотът се води апартамент и магазин. Друго обаче показват данните на АГКК в Пловдив – там обектът не е разделен.

Това несъответствие трябва да бъде разрешено с цел да бъдат уредени всички документи по наследяването на имота. Затова наехме фирма, която да извърши заснемане на обекта и да внесе документи за проект за изменение на кадастралната карта. Подадох документи на 5 декември. Бързата услуга струва 100% повече от обикновената. Времето ни притиска и заради това пуснахме ускорена и заплатихме 200 лева. Очаквахме до седмица да сме приключили с този етап. Два месеца по-късно обаче няма никакво движение по преписката", разказва пловдивчанинът пред TrafficNews.

В сайта на Кадастъра ясно е разписан и срокът за съответната услуга – до пет работни дни. За обикновена услуга той е 10 работни дни, а срокът на действие на документа/индивидуалния административен акт е 6 месеца.

"Излиза, че плащаме двойно, а дори сроковете за обикновена услуга не са спазени", посочва той.

Експерти в сектора коментират, че има огромни забавяния и те се дължат на актуализацията в системата на Кадастъра. Припомняме, че в края на миналата година официално заработи новата кадастрално-административна и информационна система. Заради миграцията на данни от 11 до 15 декември 2024 г. информационните системи и порталът за електронни услуги КАИС не бяха достъпни, а АГКК временно преустанови изпълнението на услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри.

Сайтът на Кадастъра е временно недостъпен, спират за седмица онлайн обслужванетоВ момента протича модернизация на системата

Актуализацията интегрира всички налични системи за кадастрални и специализирани данни в АГКК в единна среда за управление на потребителите, работни процеси, сигурност и бази данни. По заявка на „Информационно обслужване“ АД тя трябваше да подобри бързината и достъпността до административните услуги, а разпределението на заявленията да става на случаен принцип във всички териториални звена на Агенцията. Изглежда обаче все още има проблеми в работата, които довеждат до сериозна забавяне и пропуснати ползи за гражданите.

В тази връзка медията ни изпрати официално запитване до Агенцията по геодезия, картография и кадастър в Пловдив и до Министерство на на регионалното развитие и благоустройство. От пресцентъра на ресорното ведомство отговориха, че предприемат действия по отношения на получени сигнали за забавяне на предоставяните услуги.

„При работен режим на новата информационна система се наложиха частични корекции и подобрения поради кратките срокове за миграция на данни и инсталиране на новата платформа при същевременно постъпващ голям брой заявления. Целта беше да се минимизира периодът за спиране на работата на АГКК при въвеждането на системата. В някои случаи необходимостта от корекции води до забавяне в изпълнението на предоставяните услуги“, се посочва в отговора.

МРРБ се извини за затрудненията на потребителите и заяви, че се полагат непрестанно усилия за качествено изпълнение на услугите. Като компенсация гражданите, които не са получили услуги в нормативно определения срок, могат да подадат заявление за възстановяване на надплатените суми.

„Новата система на Агенцията отговаря на съвременните изисквания за мрежова и  информационна сигурност, както и на непрекъснато нарастващите натоварвания при предоставяне на данни и услуги. Тя е разработена по проект „Развитие на специализираните информационни системи за пространствени данни на АГКК“ от националния системен интегратор „Информационно обслужване“ АД“, допълват оттам.

Подробна информация за реда за възстановяването им е публикувана на интернет страницата на АГКК на следния линк:
https://www.cadastre.bg/vuzstanovyavane-na-nadplateni-i-pogreshno-prevedeni-sumi.

На портала за електронни услуги – КАИС в секция „Помощ“ са публикувани указания за клиенти, включително правоспособни по кадастър лица. Те са достъпни на адрес https://kais.cadastre.bg/bg/Help. Създадена е и секция „Често задавани въпроси“, която се допълва и обновява непрекъснато: https://kais.cadastre.bg/bg/Faq.