Най-лошият възможен сценарий за развитието на връзките между жп линиите изглежда все по-вероятен. След дълги и тежки преговори между Община Пловдив и НКЖИ се взе решение първо да се направи „Модър-Царевец”, да стартира пробива и едва тогава да се пристъпи към бутането на Бетонния мост. Към днешна дата това изглежда все по-малко вероятно, предвид процедурите по двата обекта, както и всички препятствия пред тях.
Изграждането на пробива под гарата е по Механизъм по свързана Европа, който се движи от НКЖИ. Той е част от жп възел Пловдив, който предвижда цялостна модернизация на жп транспорта около областния град. В договорът по СМЕ крайните срокове за реализация на проекта е за 2020 година. От министерство на транспорта все пак успяха да подпишат анекс, който да удължи срока до 2022 година. За три години обаче трябва да се пуснат над 5 обществени поръчки. Дори да приемем, че пробивът под гарата ще бъде последен, изглежда, че реализацията му ще бъде борба с времето.
От една страна има заведени 6 дела срещу ПУП-а на зоната, необходим за реализацията на пробива, които са в различна фаза, като не е изключено те да стигнат и до ВАС. Само това може да забави с повече от година влизането в сила на ПУП-а. Без него пък е невъзможно да се направи техническия проект, а след това да се пусне и поръчка.
Какво се случва и с реализацията на „Модър-Царевец” и другите алтернативни връзки, с които трябваше да се пристъпва към бутането на моста и започването на пробива?
В момента върви обществена поръчка за връзката между „Западен” и „Южен”. Единствената компания, която е подала документи за участие в „Инжстройинженеринг” ЕООД. Към варненската фирма има редица забележки, които ако не бъдат отстранени, то процедурата може да бъде прекратена. Дори и това да не се случи, от фирмата са дали срок на изпълнение от 3 години за подлеза. Тези три години обаче започват да текат след възлагането на поръчката и изработка на техническия проект. С други думи – най-рано строителството може да започне в края на годината.
Новото ухо на надлез „Родопи” и разширяването на улица „Кукуш” също не изглежда близо, но тези дейности едва ли ще имат очаквания ефект при едно бутане на Бетонния мост. Така може да се стигна до най-лошия вариант - район „Южен”, в който живеят над 100 хил. души, да остане под пътна блокада.
Въпреки множеството въпроси, не получихме отговор от НКЖИ. През пресцентъра на националната компания зададохме следните въпроси още на 27 март:
-Има ли готов технически проект за дейностите около пробива?
-Кога се очаква да стартират дейностите по проекта на НКЖИ по жп възел Пловдив?
-Има ли опасност заради забавянето на Модър-Царевец и/или делата срещу ПУП-а, България да загуби финансиране на проекта и той да не стартира?
-Кога е крайният срок, в който трябва да започне и приключат дейностите по жп възел Пловдив?
В предишни разговори с директора на НКЖИ – Пловдив Гошо Къчков той бе заявил, че от държавната компания ще направят всичко възможно, за да няма неудобство за гражданите на Пловдив при реализацията на този важен проект. Въпросът е дали обстоятелствата ще го позволят.
Още от категорията
Спипаха 36 пияни водачи за денонощие у нас, девет - под въздействието на наркотици