Втората поръчка за надграждането на системата на „Индра” и Синя зона отново има само един участник в лицето на „Тикси”. Община Пловдив днес отвори офертите, като единствената видима е от софийската компания, която бе определена за победител на първата поръчка.
Другите две фирми, които обжалваха първите конкурсни условия – „Телелинк” и ЮПАСС не са пуснали оферти.
Към този момент няма и жалба в КЗК срещу новите условия на процедурата, която е за 12 млн. лева. Така ако няма нови обжалвания до месец фирмата може да бъде определена за победител.
На практика новата поръчка е „копи-пейст” на предишната с разликата, че са занижени критериите за кандидатстване. В отменената процедура бе заложено, че фирмата трябва да е осъществили минимум една дейност по доставка и внедряване на централизирана система за електронно таксуване на пътници в превозни средства на обществен транспорт, която да е внедрена в най малко 350 превозни средства, опериращи на територията на една административна единица – град или община.
Според новите условия числото трябва да е 250, като това отговаря на броя на автобусите, които обслужват Пловдив. Въпреки че в момента курсове извършват около 200 рейса, по транспортна схема те са 285.
Реализацията на 300 000 микроразплащания средномесечно пък са намалени на половина – на 150 000 в новата поръчка. Минимумът за продажби на превозни документи чрез директно таксуване от дебитни карти и мобилни телефони е свалено от 70 000 на 50 000.
Какво ще представлява системата и как ще се разплаща с новата фирма?
След сключването на договор с бъдещия изпълнител градските власти ще трябва да приведат 30% аванс от 9,5 млн. лева, за да започне да се изгражда системата, като тя трябва да заработи от 6 до 12 месеца след сключването на договор. Останалата сума ще се плати на 59 равни месечни вноски – около 120 хил. лева на месец.
Останалите 2,5 млн. лева фирмата ще ги вземе от такси от билетите и есемесите в Синя зона. За всеки талон от паркомат или дебитна карта фирмата ще взима по 10%, а от SMS по 20%.
Системата за таксуване в градския транспорт ще бъде изцяло нова. Старите монетници и автомати, завещани от „Индра” ще отидат за брак, като във всеки автобусите ще се монтират три устройства – принтер за билети, както и по един валидатор, който ще е за сим карти, банкови карти и мобилни телефони.
За разлика от София и Варна, системата в Пловдив няма да позволява пътниците сами да си купуват билети от автобуса. Това ще го прави шофьорът, който ще издава билети на „нередовно ползващите градски транспорт”, както е записано в техническата спецификация.
Идеята на градските власти е основният метод за пътуването в автобусите да бъдат смарт карти, които да имат всички пътници. Те ще се изкарват обаче едва на 10 места, тъй като толкова ще са устройствата за зареждането на смарт картите.
Трябва да има билети за период от време – час, ден и дори седмичен билет.
Също така трябва и мобилно приложение, чрез което да зареждаме виртуални карти за градския транспорт, с които да пътуваме.
Освен билети за градския транспорти и поемането на есемес паркирането, новата система ще свърже двата модула. Трябва да има постигане на възможност за комбинирано използване на услугите за паркиране и пътуване („park-and-ride“). Това означава да можем да си платим за паркиране и същевременно с този документ да пътуваме в градския транспорт. Плащането на паркирането също ще мине онлайн чрез приложение и безконтактни методи. Системата ще трябва да показва и свободните места в Синя зона и паркингите, както и да обособи модули за местодомуване на МПС в обхвата.