Община Пловдив е осъдена да плати близо 900 000 лева финансова корекция по печално нереализираната система за електронно таксуване в градския транспорт "Индра".
Решението е на Административния съд в Пловдив и потвърждава установените нарушения, отнасящи се до липсата на добро финансово управление по отношение на дейност 4 „Внедряване и експлоатация на Системата за управление на градския транспорт (СУГТ) - подкомпонент „Електронно таксуване“ и подкомпонент „Информация за пътуване и управление на автопарка“, по договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ от 02.07.2012 г. с предмет “Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив”, финансиран по ОПРР 2007-2013, с бенефициента – Община Пловдив.
С решение на зам.-министъра и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“ е определена финансова корекция в размер на 893 131,31 лева представляваща 5% от стойността на реално верифицирани разходи по договора с изпълнителя „ИНДРА СИСТЕМАС С.А.-КЛОН” КЧТ. Припомняме, че бюджета по проекта за модернизиране на градския транспорт на Пловдив беше 44 306 947 лева. Договорът е с продължителност от 36 месеца. Искането за окончателно плащане е входирано на 02.02.2016 г., като крайният срок на 5-годишния период на устойчивост на инвестицията по проекта е 02.02.2021 г.
Община Пловдив е обжалвала решението за финансовата корекция, но напълно неуспешно.
Твърдението са за лошо финансово управление поради наличието на необорудвани автобуси, които към датата на последната проверка са 24 от общо 285.
При проверка за изпълнението на проекта през 2019 година било установено, че има изградени система за електронно таксуване и система за информация за пътуване и управление на автопарка, но са налице обстоятелства, които затрудняват експлоатирането на системите в обема, качеството и обхвата, заложени по проекта.
С цел осигуряване на устойчивост на постигнатите резултати от изпълнението на проекта, към бенефициента са отправени препоръки за предприемане на мерки за отстраняване на констатираните проблеми, свързани с: частично коректна информация по информационните табла на спирките, неналични някои от функциите за закупуване на билети на бордовите автомати, неактивни някои функции на вендинг машините, неработещо Интернет приложение.
Другата проверката на място е осъществена в периода 10-12.12.2020 г., като констатациите са следните: информацията на електронните табла в по-голямата си част е коректна и точна, налични са определени случаи, в които автобусите не са отразени на таблото; бордовите устройства за продажба на билети не работят в част от автобусите; инсталираните валидатори не работят в част от автобусите; при документална проверка е констатирано наличието на 24 необорудвани автобуси; някои от кондукторите по автобуси, с които екипа на проверката се срещнал, не разпознават издадената Евтина смарт карта на хартиен носител от ТВМ /стационарна вендинг машина за билети/; при издаването на месечните карти върху тях, с помощта на принтер, се изписва съответния месец, за който важат, т.е. след изтичането на съответния период картите не биха могли да се използват ако в тях се заредят други продукти /системата позволява зареждането на друг продукт ако е изтекла годността на действащия/, тъй като те вече са надписани, т.е. следва да се издаде нова карта, Интернет приложението за продажба на билети не е активирано, както не е налична опцията Електронен портфейл, Интернет приложението не е активно, както и е констатирана невъзможност да се зареждат няколко продукта едновременно на транспортните смарт карти, т.нар. „Електронен портфейл“.
По време на извадковата проверка на стационарните автомати за продажба на билети и зареждане на карти /вътрешни и външни/ и електронни информационни табла по автобусните спирки, са констатирани следните недостатъци: липсва опцията за закупуване на „Е-билети“ на вендинг машини на проверените спирки; част от проврените вендинг машини не работят в пълнота или за определени опции; На вендинг машините не са активирани следните функции: едномесечна карта, валидна за 1 линия; едномесечна карта, валидна за всички линии с намаление. Установено е, че сборът от приходите от бордовите автомати за продажба на билети в автобусите и приходите от стационарни автомати за продажба на билети и за зареждане на карти /ТVМ/ съставляват 0,45% от приходите от продажба на билети. Продажбите на продуктите, създадени по проекта представляват 12,36% от общите продажби. Изградената по проекта електронна система за таксуване съществува паралелно с утвърдената в градския транспорт на Пловдив кондукторна система за таксуване във всеки автобус.
Община Пловдив твърди, че неизпълненията били дребни и Община Пловдив не можела да поеме ангажимент за оборудване на частни автобуси. Съдът обаче категорично отхвърля жалбата и я осъжда за заплати финансовата корекция, както и разноските по делото. Обшината има право да обжалва пред ВАС.
Припомняме, че това не е първото дело за наложена финансова корекция по проекта, но по предния казус Община Пловдив се отърва от глоба в същия размер.
Още от категорията
Тестват преминаването на влакове през Централна гара, стартът – до края на месеца ВИДЕО