Новото общинско дружество за екологичен градски транспорт „Екобус” вероятно ще наеме автобуси, за да може да получи лиценз за автобусен превозвач. Това става ясно от стенограмата по време на интервюто с избрания за директор на дружеството Илко Търпов.
Днес Общинският съвет ще утвърди Търпов за управител на „Екобус”. Той получи оценка 5,55 по време на защитата на своята концепция за развитие на общинския градски транспорт.
Търпов е главен асистент в катедра „Електротехника“ в Техническия университет София, филиал Пловдив и в катедра „Електроснабдяване и електрообзавеждане на транспорта“ във Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“. Защитил е научна степен „доктор“ по специалността „Електроснабдяване и електрообзавеждане в транспорта“.
От стенограмата става ясно, че Търпов е готов да остави преподавателската дейност и да се концентрира изцяло в управлението на общинското дружество. Той предлага да се използват и академичните му връзки за развитието на дружеството, както и намирането на кадри.
Според бъдещия директор в момента транспортната схема на града не е добра, тъй като не обхваща новите жилищни квартали, както и индустриалните зони. Той дава пример, че в София благодарение на отчитането на пътникопотока се е установило, че едва 20% от хората са с билети, а другите използват карти за градския транспорт. Подобно проучване трябва да се направи и в Пловдив, като се направят и 3-6-месечни преференциални карти за стимулирането на пътниците.
Тодор Чонов пита и кои са най-подходящите електробуси за Пловдив – кондензни, ултракондензни или батерийни. Търпов отговаря, че кондензаторния тип е най-подходящият, защото Пловдив е равнинен град и позволява по-лек режим на работа, като електробусите няма да се натоварват и съответно ще имат по-нисък разход.
Новият директор на „Екобус” заяви, че в момента, в който има финансова рамка за действие, ще изготви и екшън план за закупуването на електробуси и стягането на базата в Тракия. Той казва, че има два пътя за издаването на лиценз – наемането на автобуси или да се чакат първите нови машини и тогава да се кандидатства.
Според Чонов по-добре да се наемат автобуси, за да има дружеството готовност за пускането на линиите с готов лиценз. Търпов смята, че две линии не са достатъчни и трябва постоянно да се надгражда новото предприятие. От стенограмата става ясно още, че към момента няма информация по кои оперативни програми може да се кандидатства за подвижен състав на градския транспорт.