„Готов съм да поема персонална отговорност!”, заяви общинският съветник Георги Титюков, който само допреди няколко месеца бе зам.-кмет по социална политика и спорт. Репликата му бе по повод на дискусия на вчерашната сесия на Общинския съвет, на която се гледаха разпределянето на 19 млн. лева безлихвени заеми. От тях 11 млн. лева бяха за проекти, чийто са били в ресора именно на Титюков, а общинският съветник Слави Георгиев го посочи, че ги е водил некадърно.
Въпреки опитите на Титюков да обясни, че всичко е наред и такава е практиката във всички общини по реализация на европейските проекти, нещата не са съвсем така, както бяха представени от лидера на партията, която все още държи ресорите по спорт и социални дейности през Николай Бухалов.
По единия от проектите, за който се гласува безлихвен заем в размер на близо 880 хил. лева, вече е получен отказ за верифициране на разходите. Става дума за „Изграждане на ефективна социална инфраструктура за предоставяне на 7 нови социални услуги на Община Пловдив”.
Въпреки че проектът бе стартирал още 2018 година, към днешна дата все още има неизвестни по него. От приетото предложение вчера става ясно, че при проекта за 2,4 млн. лева е имало много тежки процедури за съгласуване и строителство, което направило „невъзможно” екипът по управление да изготви искане за междинно плащане.
Поради това изграждането на социалната инфраструктура е била финансирана с общински пари, като безлихвени заеми. Когато в началото на тази година от Община Пловдив искат да се покрият разходите от 880 000 лева, Управляващият орган отказва да ги изплати заради нарушения, които и до ден днешен не са публично оповестени.
Нещо повече - решението на МРРБ е още от месец май, а Георги Титюков умело го е прикрил, предвид наближаващите местни избори през тази година. Освен това въпросната корекция не е била сложена и в бюджета за 2023 година, който се гледа през септември, отново вероятно по същата причина – изборите. В момента решението на министерството е в съда, което според Георги Титюков значи, че надеждата има. Въпреки това на практика 1/3 от европейското финансиране по този проект вече е загубено.
Допреди година защитените жилища в ЖР "Тракия" не можеха да бъдат въведни в експлоатация заради сгрешен проект, макар да трябваше да са готови
Ситуацията със 7-те услуги изключително наподобява случая с друг голям социален проект, стартиран от Георги Титюков. Става дума за изграждането на социални жилища на ул. „Владая” за близо 10 млн. лева, от които 8 млн. лева са по европейската програма „Региони в растеж”. На вчерашното заседание бе решено да се дадат още 2,1 млн. лева по него, с което общите размери на безлихвените заеми скача на 5,5 млн. лева.
На въпрос към Титюков колко е финансовата корекция по този проект, той уверено на микрофон заяви: 0 лева и 0 стотинки! Но дали така ще бъде и след отчитането на проекта? До края на годината всички дейности по социалните жилища трябва да се извършат, а до 15 януари 2024 година да се подаде искането за окончателното плащане по проекта.
Именно в исканията за разплащанията по проектите се крие разковничето в управлението на такъв тип европейски програми. Обичайно при тях се дава аванс между 20 и 30% , с който да стартират дейностите и строителството.
Такъв е и случаят с жилищата на ул. „Владая” за 74 социално слаби семейства. Първата копка бе през лятото на 2021 година, но за повече от 2 години Георги Титюков не е поискал нито едно междинно плащане по него.
Макар на трибуната на местния парламент Титюков да заяви, че е готов да поеме персонална отговорност за тези проекти, не такова бе поведението му пред репортер на TrafficNews. На въпрос защо се дават тези безлихвени заеми, а не се е искало междинно плащане по строителството на социалните жилища, лидерът на „Кауза България” заяви:
„Проектът се управлява от външна фирма - „БИМ консултинг”, те прецениха така”, прехвърли топката общинският съветник. Така при първия проект за 7-те социални жилища „натовареността” на екипа не е дала възможност за искане за междинно плащане, а сега консултантска фирма „преценява така”.
Все още не са затворени и поръчките за обзавеждането на социалните жилища. Ако те не се извършат в пълния си обем до 31 декември, то парите по тях със сигурност ще бъдат загубени.
Защо Титюков не иска междинни плащания и с какво са важни те?
Както стана дума по всеки европейски проект се предоставя аванс до 30%, а след това бенефициентите имат право на едно или две междинни плащания, според оперативната програма.
Когато обаче постъпи искане за междинно плащане, от Управляващия орган автоматично назначават проверка и одит на проекта до този момент. Тогава, ако се установят нарушения – започват да се налагат корекции или има отказ за верифициране на разходи.
Вероятно притеснението, че това може да се случи преди изборите е накарало ръководителите на проекта да не поискат междинно плащане, а всичко да се прави с пари на общината под формата на безлихвени заеми.
Сега, когато се поиска окончателното разплащане по проекта през януари, ще се разбере и дали има нарушения по него, както и ще се налагат ли финансови корекции. С други думи – тези 5,5 млн. лева, дадени по проекта за социални жилища от парите на пловдивчани, може и да не се възстановят в пълния им размер. Дали обаче тогава Георги Титюков ще поеме персонална отговорност и по-важното – каква ще бъде тя?
Социалните жилища на ул. "Владая" - всички дейности, които не приключат до 31 декември ще се плащат от парите на пловдивчани
Очаквайте продължение за друг скандален проект и поръчка, на който Георги Титюков е бил възложител!