Длъжна ли е Община Пловдив да строи пътища, които ги има по картите, но всъщност са черни пътища?  Пловдивчанка, която живее на подобен тип улица се опита да задължи градските власти да изградят нормален път с асфалт и осветление в Прослав, но опитът й удари на камък.

Въпросната улица се намира на края на квартал Прослав, а според картите и кадастъра тя носи названието „Ранобудник”. На практика обаче това е черен път, който никога не е имал асфалт, както тротоари, осветление или други признаци на нормален път. Въпреки лошото й състояние покрай нея вече са изградени редица луксозни къщи.

Един от жителите им пък се е опитал да вмени задължение тя да бъде изградена. Пловдивчанката е пуснала жалба в Административния съд, с който настоява Община Пловдив да изпълни задълженията си по чл. 11 от Закона за общинската собственост , а именно че имоти и вещи общинска собственост се управляват в интерес на населението.

Нито Пловдивският административен съд, нито ВАС обаче са приели жалбата на жената. И двете институции са определили, че Общината не е административен орган, а юридическо лице и няма как да действията й да се определят като бездействия, както го изтъква пловдивчанката.

Според съда изграждането и поддръжката на имоти, собственост на общината, в това число и улици, е дейност, свързана с упражняване на правата на собственик и не е административноправна по своя характер.

Упражняването на правата на собственика зависи от множество фактори, свързани с техническа, финансова, кадрова или друг вид обезпеченост, която е обвързана с приетия от органа за местно самоуправление бюджет и неговите решения.

В този смисъл всяка една жалба за лошо състояние на път или неговата липса едва ли ще бъде уважена от съда. Обратният смисъл обаче – при настъпване на инцидент заради лош път, то почти винаги ищецът или застрахователят печелят в съда.  Делата за лошо състояние на пътища само по себе си обаче изглеждат трудни за печелене.