Южен централен регион (ЮЦР) се очертава като регионът, концентрирал най-силно присъствие на хранителни продукти – местно производство, които се предлагат от големите вериги магазини. Експерти и инвеститори подчертаха, че Област Пловдив е притегателен център - важен не само по икономически причини, но и заради социални, културни и еко проекти, които компаниите от Сдружението за модерна търговия (СМТ) развиват тук.

Към 2022г. продажбите на дребно в България отчитат ръст и достигат до над 65 млрд. лв.. При хранителните стоки имаме ръст от 12-13% на година, докато при нехранителните той е малко по-висок –17%. 26,7% от всички продажби на дребно се осъществяват от големите предприятия, в това число - всякакви по вид стоки.

Приносът на модерните предприятия, сочи анализ от данните на над 300 обекта, представен от СМТ, има и социален аспект. Наетите лица в сектора растат през последните години и достигат над 52 хиляди души. Общо за Южен централен район работят над 2500 души. 1500 от тях са конкретно в Пловдив. Интересът на хората да работят при големите предприятия за търговия се оправдава, от една страна, с по-високото заплащане, а от друга, със възможностите за кариерно и личностно израстване, които компаниите предлагат.

Към днешна дата част от СМТ са над 750 търговски обекта на водещи компании с интерес да откриват и развиват веригите си в Пловдив. Обектите от големите вериги за хранителни и нехранителни стоки в Общината, които са част от Сдружението за модерна търговия, са 51. Иначе казано на 100 000 души в Пловдив се падат по 11 търговски обекта.

Приходите на модерната търговия достигат 15,8 млрд. лв., като това са 32% от всички приходи в търговията на дребно. Само членовете на СМТ осигуряват работни места за над 1% от всички наети лица в частния сектора, или 24 000 души“, разкри старши инспектор към Института за пазарна икономика Петър Ганев.

Над 12 милиарда лева е приносът на модерната търговия върху икономиката на страната, което се равнява на близо 6 на 100 от БВП. Съществена част от тази сума се генерира именно в региона на Пловдив. Той е изключително важен за модерната търговия, което се потвърждава и от размера на направените до момента инвестиции в ЮЦР, където се концентрират около 16% от всичките обекти“, коментира Николай Вълканов – директор на СМТ.

Голяма част от инвестициите на дребно на български пазар се осъществяват от големите вериги и компании. „Само за последните три години големите предприятия са направили инвестиции за 1,3 милиарда лева. След пандемията се отчита сериозен ръст, над 45% през 2021г. и 29% през 2022г.“, допълни Ганев.

Той подчерта, че районът на Пловдив в най-голяма степен доставя и предлага в големите си вериги продукция на български производители. „И по отношения на меса и месни продукти, млечни продукти и яйца, хлебни изделия“, поясни инспекторът. 

Вълканов подчерта, че това сътрудничество между големи вериги и малки местни производители позволява взаимен растеж, а за последните три години една от водещите компании е успяла да изнесе извън България продукция от региона на стойност от над 150 милиона лева. 

Южен Централен регион – Пловдив, Пазарджик, Смолян, Кърджали, Хасково и Карлово, е изключително стратегически важен за Kaufland. Неслучайно преди 17 години в Пловдив открихме нашия първи хипермаркет, така да се каже – първото ни бебе бе родено тук. Нашият централен склад е изграден отново тук. Имаме 10 филиала в ЮЦР, в които сме инвестирали 220 млн.лв.“, заяви изпълнителният директор на Kaufland България Иван Чернев. Компанията e oтворила работни места за над 800 човека в ЮЦР, като само за миналата година са платили над 14 млн. лева местни данъци и такси. 

Повече за инвестицията им в региона вижте тук:

Kaufland е ритейлърът с най-голям принос за икономиката в Пловдивския регионНад 220 млн. лв. са общите инвестиции на компанията в региона

Ефектът от търговската дейност в Пловдив на компанията на Lidl за 2022 година възлиза на над 217 милиона лева, сочи анализ на Института за пазарна икономика. Средната брутна заплата на работещите пловдивчани в магазините на веригата е с 50% по-висока от тази в сектора на търговията в страната и с 81% по-висока от средната заплата за Общината.

Предстои откриването на нов магазин в Пловдив, който ще отвори врати в началото на 2025г.. В него ще бъдат разкрити 25-30 работни места. Планираните инвестиции в региона до края на годината възлизат на над 14 млн.лв., а в града под тепетата ще бъдат инвестирани над 10 мнл.лв. от тях. Това заяви Стоян Минев – директор „Продажби и логистика“ на компанията.

От сдружението за модерна търговия подчертаха, че България трябва да насочи повече усилия в прилагане на политики за внедряване на кръгова икономика. „Връщането на бутилки срещу бонус са пилотни проекти на компаниите Кaufland и Lidl, важно е обаче каква ще бъде националната рамка. Там трябва да бъдат определени и таксите, които да бъдат възстановявани на потребителите. До 2029г. страната ни трябва да реши проблема с рециклирането на 90% от генерираната пластмаса за еднократна употреба. Хубавото на тези проекти е, че те популяризират идеята още преди тя да се въведе и възпитават култура на управление на отпадъците“, уточни Николай Вълканов. 

Припомняме, че СМТ настоя преди дни президентът Румен Радев да наложи вето върху приетите на 30 април промени в Закона за ДДС, които се отнасят до определянето на пределна търговска надценка от 15% за три вида хляб - бял, "Добруджа" и типов. Това обаче не се случи и те вече са обнародвани в държавен вестник.

През последните 4-5 дни положихме усилия да обърнем мнението по въпроса, за съжаление не успяхме да повлием на този етап на президента. Не мисля, че това е последният му възможен ход. Това, което остава за нас, е да водим активен диалог с Министерство на финансите и Министерство на икономиката, които ще бъдат арбитър по темата. Надяваме се на здравия разум на експертите в тези министерства. Крайно време е този популизъм да бъде преживян, защото още помним режима на тока и опашките за хляб и олио по магазините“, допълни директорът на СМТ Николай Вълканов.