Консервацията на археологическите разкопки под Бетонният мост ще приключат до края на седмицата, а след това работата по изграждането на железопътната линия и прилежащите й съоръжения ще продължи. Това съобщиха от пресцентъра на Национална компания "Железопътна инфраструктура" за TrafficNews. 

След проведен разговор между служебния министър на транспорта Красимира Стоянова и служебния министър на културата Найден Тодоров заради забавената  процедура от страна на Министерство на културата, на 17 октомври 2024 г. е издадено становище за съгласуване на проекта за консервиране на археологическите находки. Консервацията е започнала в петък и ще продължи следващите дни. Според НКЖИ се очаква дейностите  да приключат в рамките на 8 - 10 дни. Античният некропол вече е засипан с пясък и се очаква комисия от Националният институт по паметници на културата, които да одобрят консервацията. След това работата по изграждането на железния път ще продължи. 

Всички дейности са в съответствие със съгласувания „Проект за консервация на археологически структури - Римски некропол.

Под моста археолозията откриха останки от голяма антична вила и стари гробове. За откритите погребения се смята, че са по-ранен период, тъй като са на различна дълбочина от тази на античната сграда. Погребенията не са знатни, тъй като в гробовете не са открити скъпоценности или богати погребения - само дребни монети, лакримари и съдове за благовония, като и самите гробове не са изграждани за някой персонално, като гробница, а при необходимост. Два от гробовете са открити разрушени и от тях са разкрити само основите, без да са открити останки. 

Върху и около този своеобразен некропол е изградена масивната, голяма и представителна сграда, в която животът е продължавал няколко столетия. Античната вила от II-III век извън това, което археолозите поставят за  граници на древен Филипопол, вероятно е притежавана от заможни собственици. С времето вероятно тя е променяла предназначението си и е била достроявана. В по-късен етап към вилата е изградена и разкритата пещ за строителна керамика. Тя стъпва върху един от зидовете, когато тази част от вилата вече е била преустроена. Самата пещ е с големи размери и ръководителят на археологическото проучване Петър Зидаров сподели пред TrafficNews, че това е може би една от най-големите пещи за строителна керамика, които са били откривани по нашите земи.

Работата  по изграждането на новия мост, който вече носи името "Тодор Александров" продължава, тъй като  реконструкцията не се влияе от консервационните дейности. Срокът за приключване на дейностите по него е месец декември 2024 г., уточняват от НКЖИ.