Ограничените пространства и огромният брой автомобили по улиците на Пловдив създават все повече проблеми не само на хората, но и на градската среда. Липсата на места за паркиране изнервят шофьорите, водят до междусъседски войни, а в същото време коли окупират тротоари и зелени площи.

Постоянните рестрикции и въвеждането на платени зони обаче не решават проблемите, а само ги задълбочават. Вече има цели зони, където да се намери място за спиране е равносилно да се спечели от лотарията. Ограничаването на броя на автомобилите на домакинствата е една от мерките, които трябва да се вземат. Но за това се изисква и сериозна държавна политика от една страна, от друга – инвестиции в алтернативни начини за предвижване.

Друга мярка, която вече е изцяло в прерогативите на Община Пловдив са многоетажните паркинги. Тема, която бе изкарана на дневен ред в миналия мандат, но в този бе замразена. Въпреки че Здравко Димитров преряза лентата на първия многоетажен паркинг в район „Западен“, усилия в тази насока в други части на града не се взимат.

Паркингът на ул. „Звезда“ вече е пълен, макар цената му да скочи до 100 лева на месец.  Ако преди две години сумата бе доста висока, то към днешна дата тя изглежда съвсем разумна, още повече, че паркингът има охрана и контролиран достъп. Съоръжението в район „Западен“ е пълно на първите два етажа, а на третият е за почасово паркиране.

В годишната програма за разпореждането с Общинско имущество има още един парцел, даден за многоетажен паркинг в район „Западен“. Това е бившият наказателен паркинг, който в момента в тържище до градския стадион. Намеренията на градските власти за този имот бяха свързани с желанието им да се реконструира стадион „Пловдив”. Макар засега градският стадион да е на втори план, то все още имотът се дава на концесия за изграждането на многоетажен паркинг.

Банка взима имоти във всички райони на Пловдив за 30 години, за да строи многоетажни паркингиОбщина Пловдив има проекти за три паркинга – два в „Централен” и един в "Тракия”

В останалите райони на Пловдив също има определени терени за изграждането на такъв тип съоръжения. Довършването на стадион „Христо Ботев“ изкара на преден план бъдещите проблеми с паркирането в зоната. По предложение на районният кмет Иван Стоянов при обсъждането на бюджета се взе решение за проектирането на многоетажен паркинг зад стадиона. Той ще се намира на ъгъла на ул. „Богомил“ и „Варшава“, като проектирането му ще струва 150 000 лева. Концепцията за отдаването на местата ще се обсъжда едва когато той бъде построен, а това няма да е скоро, предвид, че трябват милиони.

Преди година кметът Здравко Димитров заяви, че има интерес от частни инвеститори да вземат терените за паркинги на концесия, като ги построят и експлоатират в следващите 35 години. Въпреки това към днешна дата няма никакво развитие по темата.

Освен паркингът в район „Източен“ общината бе набелязала още 4 места за строителството на такъв тип съоръжения. Два от тях са в район „Централен“ – до Хуманитарната гимназия и на ул. „Любен Каравелов“ до хотел „Лайпциг“. За вторият обект дори имаше архитектурен конкурс, но Зико заяви, че там е безсмислено да се прави паркинг, при положение, че мол „Марково тепе“ е отсреща. Новата концепция е сградата на бившето ДКЦ да стане център за видеонаблюдение, вместо да се бута и да се строи паркинг.

За многоетажният паркинг край бул. „Марица – Юг“ също няма развитие. Там дейностите бяха спрени заради пробива на Водната палата, както и искането от родители от училищата да се направи нов проект с вход и изход, който не е от страната на гимназиите.  Въпреки че кръстовището на две нива бе замразено, то проектът за многоетажен паркинг не бе размразен. На място има т.нар. временен паркинг, който обаче не отговаря на нуждите на района.

Многоетажен паркинг правят в пловдивската Тракия, подготвят два етапа за по 300 колиРайонната администрация ще търси финансиране през Фонда на фондовете

В район „Тракия“ кметът Костадин Димитров също бе избрал локация за такъв тип съоръжение, като дори направи идеен проект за паркинг за 500 коли, разделен на два етапа – край Блок 15.

През 2019 година Община Пловдив кандидатства през Фонд за устойчиво градско развитие за заем, но новата администрация сложи като приоритетни други обекти, включително и пробива на Водната палата.

В районите „Северен“ и „Южен“ имаше идеи за локации на тези паркинги, но така и не се определиха точно до този момент. Имотът в Кършияка, който се обсъждаше най-много бе край парк Рибница – на мястото на бившия ресторант „Весело село“.

Сигурно е, че Община Пловдив в един момент няма да има друг избор освен да строи подобен тип съоръжения, защото просто няма да има място за друго. Те обаче ще решат проблемите само локално, като се изисква по-мащабно мислене и политика за справянето с тях.  

Ще има ли още многоетажни паркинги в Пловдив? Откриха първото съоръжениеКметът Здравко Димитров поиска паркинги в централна градска част, отхвърли идеята за Тракия