Зам. началникът на Шесто РПУ Пламен Петков загина миналата нощ в тежка катастрофа край Пловдив. Фолксвагенът, с който полицаят се прибирал след работа в Крумово, където живее със семейството си, излетял от завоя на виадукта, който свързва надлеза на Скобелева майка с връзката към АМ "Тракия". Колата прелетяла над 10 метра и паднала в дере под моста.
На мястото няма следи от спирачен път. Оказва се обаче, че мантинелата, през която е излетял пасатът, е била компрометирана още преди три седмици. Там е имало сходно пътно произшествие, при което водачът е смачкал предпазната ламарина и излетял от шосето. След това обаче тя не е била възстановена. Катастрофата е станала на 7 септември.
"Ако мантинелата своевременно бе възстановена, развръзката може би щеше да е друга. Петков не се е движел с висока скорост. Предполага се, че му прилошало и е загубил контрол над колата. Това е причината да няма спирачен път. Но ако мантинелата не е била компрометирана, пасатът щеше просто да се удари в нея и да рикошира" коментират експерти. Аутопсията ще установи причината за смъртта, но тежките травми които Петков имал, са получени приживе.
Чия е вината за тази немарливост, която за която вероятно бе платено с човешки живот?
Въпросният участък е част от Републиканската пътна мрежа, но поддръжката му е повече от сложна заради двустранни и тристранни договори между звената в държавата и общинска администрация.
От АПИ обясниха, че за пътният участък от път І-8 "Пазарджик-Пловдив" от км221+140 до км 230+900 , обхващащ урбанизираната територия на Пловдив, включително ПВ "Скобелева майка" , на основание на Закона за пътищата е сключен Споразумителен протокол от ОПУ- Пловдив с община Пловдив за съвместно финансиране и поддържане на РПМ в чертите на града от 16.10.2019г. със срок до 31.12.2020г, съобщават от Агенция Пътна инвреструктура.
Съгласно същия, организирането и финансирането на дейностите по поддържането на път І-8 и пътните връзки на възела, са задължение на общината.
На практика обаче отговорността е размита между две звена –едното от „Организация и контрол на транспорта” към зам.-кмета Тодор Чонов, а другото е „Строителство и инвестиции” към зам.-кмета Пламен Райчев. Оказва се, че и двете институции не са могли да направят нищо по въпроса, защото са в процедури… по ЗОП. С други думи в момента нито едната дирекция, нито другата може да ремонтира мантинелата, защото няма избран изпълнител за въпросните дейности.
Шефът на ОКТ Пламен Вълков коментира, че при повредени мантинели и всякакъв тип увреждане на пътната сигнализация от КАТ в следствие на ПТП изпращат писма. За въпросния участък подобно писмо те не са получили и макар да се правят обходи, те не са знаели за повредената мантинела. Те не могат и да възложат на фирма да оправи мантинелата, защото няма такава. Обществената поръчка за 541 хил. лева за полагане на хоризонтална пътна маркировка по уличната мрежа и поставяне на нова и ремонт на съществуващата вертикална пътна сигнализация по уличната мрежа е пусната на 19 август, а все още не е приключила. От ОКТ ще видят друго бюджетно звено, което би могло да извърши ремонта по спешност.
От друга страна поддръжката на пътя, като част от републиканска мрежа на територията на Пловдив и споразумението с АПИ е на стойност от 65 хил. лева без ДДС. Тя е пусната на 18 септември, а възложител е отделът към зам.-кмета Пламен Райчев. През този договор е и поддръжката на мантинелата и пътната сигнализация. В най-добрия случай избран изпълнител би могло да има до средата на ноември, което означава, че мантинелата отново не може да бъде оправена.
„Поръчката е пусната толкова късно, защото чакахме АПИ да ни определят бюджет, на базата, на който да я пуснем. Чак преди месец от АПИ ни изпратиха писмо, с което ни уведомиха за сумата, която пускат. Без това писмо ние не можем да обявим процедурата. След като е сключен договор с изпълнител ние пускаме към АПИ за превеждане на парите”, обясни Пламен Райчев. Той допълни, че ОКТ е звеното, което прави оглед на мантинели и друга пътна сигнализация и към тях не е постъпвало нищо за проблем в този участък.
Цялата тази бюрокрация и прехвърляне на топката превръща казуса в подобен на много други, които завършиха трагично. В случая отново става въпрос за колективна безотговорност, която размива персоналната вина за трагичния инцидент. След него от Община Пловдив са намерили звено, което може да ремонтира мантинелата.
Въпросът е колко подобни проблемни места има в Пловдив и пътната мрежа около града? За съжаление, изглежда, че те ще излизат наяве, чак когато са свързани с някой инцидент.
Кой е Пламен Петков?
Пламен Петков има 32 годишен стаж зад волана. колегите му го описват като отговорен и съвестен водач. Служители на сектор "Разследване престъпления по транспорта" на ОДМВР Пловдив ще изясняват причините за инцидента в хода на образуваното досъдебно производство.
Петков работи в Шесто районно още от неговото създаване през 1996г. Реализирал е множество спецакции срещу наркоразпространението, битовата престъпност и опазването на обществения и социален мир в квартал „ Столипиново“. Под негово ръководство са задържани и осъдени множество фигури от криминалния контингент. Колегите му го познават като отличен професионалист, веселяк и широко скроен човек и допълват, че с внезапната му кончина приключва житейския път на една легенда. "Познаваше по име почти всички в квартала. Хората там също го познаваха и уважаваха", разказват полицаи, работили с него.
Фаталният ден е бил последният работен ден на Петков. Днес той е щял да подаде заявление за пенсиониране.
Близки, приятели и колеги ще изпратят полицейския началник в село Крумово.