Автомузей „Марково“ представя рядка и вдъхновяваща колекция от легендарни автомобили и мотоциклети, които разказват истории за престиж, иновации и изключителна реставрация. Уредникът Дарин Стоянов разкрива как тази страст към автомобилното наследство оживява в една уникална експозиция, която няма аналог в България. Потопете се в света на автомобилната история!
- Как се избира кои автомобили и мотоциклети да бъдат част от колекцията?
- Подборът на експонатите в нашия музей е истинско изкуство. Ние се стремим да включим редки автомобили и мотоциклети с висока историческа или колекционерска стойност, които имат значима роля в автомобилната история. Това включва модели с уникален дизайн, такива, които са били достъпни само за елита, или пък автомобили, притежавани от исторически личности. Освен това, отдавайки почит на българското автомобилостроене, включваме и редки модели, произведени в България. Всеки автомобил и мотоциклет в колекцията ни разказва своя уникална история и допринася за богатата културна палитра на музея.
- Кои са най-редките или уникални експонати в музея и каква е тяхната история?
- Сред нашите най-ценни експонати са автомобили, които рядко могат да се видят другаде, особено такива, произведени в България. Например:
- Булгаралпин: Български състезателен автомобил, произведен в ограничени 100 броя, който е донесъл три световни титли в рали шампионата през 60-те и 70-те години.
- Фиат 850 Пирин: Само 360 броя от този модел са сглобени в България.
- ЗИМ: Луксозен автомобил, използван от елита на социалистическите държави.
- Чайка ГАЗ-13 и ГАЗ-14: Съответно с производство от едва 50 броя в България и общо 1100 за целия свят.
- Мерцедес 500К Roadster от 1935 г.: Един от най-желаните класически автомобили, символ на лукс и престиж.
- De Dion Bouton от 1908 г.: Напълно автентичен и в движение, свидетелство за зората на автомобилостроенето.
- Патентът на Карл Бенц от 1886 г.: Автентична реплика на първия автомобил в света, символ на иновация и революция.
- Колекция от всички модели мотоциклети Балкан, гордост на българското производство.
Тези редки експонати ни връщат назад във времето и предават духа на всяка епоха, в която са били създадени.
- Какви са плановете за разширяване на колекцията или добавяне на нови експонати?
- Непрекъснато търсим начини да разширим и обогатим нашата колекция. В момента имаме няколко автомобила, които преминават през пълна реставрация. След завършването им, те ще бъдат представени в нашата изложбена зала, добавяйки нови акценти към експозицията. Колекционерската страст е движеща сила зад музея, а мечтата ни да открием „Автомузей Марково“ само засили желанието ни да се развиваме и да представяме все по-уникални експонати. Всяка нова придобивка е поредна глава в историята на автомобилната култура, която искаме да споделим с посетителите си.
- Какви реставрационни процеси преминават автомобилите и мотоциклетите?
- В Автомузей „Марково“ държим всеки експонат да е в пълна изправност и движение, което изисква детайлна и всеобхватна реставрация. Процесът обхваща всичко – от екстериора и купето до двигателя, трансмисията, шасито, окачването и интериора. Някои реставрации са отнемали повече от 8 години, като всеки детайл, до последния болт, е реставриран с изключително внимание към автентичността. Това е нашият начин да върнем тези машини към живот и да дадем възможност на посетителите да ги видят така, както са изглеждали в своя разцвет.
- Предвиждат ли се специални събития, демонстрации или турове в музея?
- Да, планираме в определени дни от месеца да организираме „Дни на отворените врати“. Тогава част от нашите автомобили ще бъдат изкарвани на открито, където посетителите ще могат да ги разгледат отблизо и дори да станат свидетели на демонстрации. Имаме амбицията да организираме и тематични събития, които ще допринесат за изживяването на гостите. С времето сме сигурни, че ще разработим още много креативни идеи, които с удоволствие ще реализираме, за да вдъхновим всички почитатели на автомобилната история.
Уредник Дарин Стоянов
Още от категорията
Прокуратурата не е съгласна с гаранцията на петролния бос Живодар, пусна протест