Кариерата в Белащица, замърсената вода в Брестовица, старите водопроводи, липсата на канализация и градски транспорт, както и значителният прираст на населението през последните години . Това са част от най-наболелите проблеми в община „Родопи”, за които от години се търси решение. Липса на финансиране е отговорът на голяма част от казусите, средствата на общината не са достатъчно, за да покрият големите разходи, а местните власти срещат и други спънки, които им пречат окончателно да разрешат проблемите. Въпреки това се полагат основи, започнати са проекти и се кандидатства по програми, за да може всичко това да остане в историята.
В същото време населението на общината се увеличава неимоверно бързо. По-големият брой жители води със себе си и други проблеми, а вълната от новодомци не означава повече приходи в местната хазна, тъй като новите регистрации са значително по-малко от реалните цифри на преселниците. По официални данни през 2020 година „Родопи” е на първо място в България по механичен прираст на населението в абсолютно число. През следващите две години тенденцията също се е запазила, а през 2022 е една от петте общини в България с положителен прираст и единствена в Пловдивска област.
Общо издадените строителни разрешения в общината от началото на годината до октомври месец са 973. На първо място по строителство е Марково, като за 11 месеца са издадени 268 строителни разрешения, следват от Белащица (157), Брани поле(98), Брестник(95), Ягодово (53), Първенец (50), Цалапица (46), Крумово (45) и т.н.
Така на практика някои от населените места са се удвоили през последните години, а нито инфраструктурата, нито водопровода, нито детските градини и училищата са проектирани или могат да функционират с толкова много жители.
Проблеми с водата през лятото има в голяма част от селата. Пример за това е Марково, където само през последните три години са новорегистрирани 1300 души, по неофициални статистики жителите към днешна дата са около 5500, а водоизточникът и водопровода в селото са предвидени за 1500 до 2000 души. Поради тази причина през изминалата година от общината са закупили терен, където да бъде направен нов сондаж, който да задоволи нуждата за вода.
Изготвен е и проект в Белащица за изцяло нова водопроводна мрежа, като необходимата сума за неговото реализиране е 8 милиона лева, такъв проект има и за Брестник, като там са нужни 2 милиона лева.
Водата с манган в Брестовица
Смяната на водопроводната мрежа в Брестовица е най-належаща, тъй като водата там е замърсена с манган. Кметът на общината Павел Михайлов е издал заповед, която забранява водата в селото да се пие или използва за битови нужди.
„В Брестовица проектираме вътрешна водопроводна мрежа и изцяло подмяна на вече съществуващата такава, както и довеждаш водопровод. Причината е повишеното количество на манган във водата. Затова работим по най-бързия и възможен начин. Проектът за довеждащия водопровод е готов и във всеки момент ще стане този и за вътрешно водопроводната мрежа. След това ще кандидатстваме към държавата за реализирането им– за смяна на водопроводната мрежа изцяло, защото само така може да се реши проблемът на Брестовица”,коментира пред TrafficNews.bg Павел Михайлов.
Проектите още не са окончателни, но най-вероятно ще струват над 20 милиона лева, като от общината няма как да отделят тези средства.
„Другият вариант е МРРБ да осигури средства чрез ВиК холдинга и от водното дружество да направят подмяната на водопроводната мрежа. С много усилия ние успяхме да отделим средства на общината за проектиране за три сондажа – това са новите водоизточници на Брестовица, тъй като старият сондаж беше компрометиран и заразен с манган. След една дълга процедура с Министерството на земеделието посочихме нови водоизточници с чиста вода, които се намират на територията на община Стамболийски. Те вече са факт и вече можем да кажем, че Брестовица има своя нов водоизточник, но тръбите също са замърсени те трябва да бъдат подменени изцяло, за да може хората да пият чиста вода, това е най-важното нещо за Брестовица!”, заяви още той.
Друг проблем, който тази година окончателно е решен е този с ямата на т. нар. военен блок в Белащица. През последните години тя многократно се е препълвала както заради по-големият брой живущи, така и в следствие от дъждовните води.
„Изобщо не е приятно да преливат фекални води, никой не беше решил този проблем до сега. Сега вече направихме канализация, като това стана на два етапа. Първият започна от Брани поле миналата година, а тази година изградихме и втория етап от тази канализация, която минава през три улици - „Стопанска”, „Христо Ботев” и „Еделвайс” и проблемът вече е решен”, коментира кметът.
Именно завършването на канализационните мрежи е един от основните приоритети на местната власт, тъй като към днешна дата няма населено място в областта, което да е на 100% с канализация.
„През изминалата година отделихме 1 млн. лева за проектиране на канализации – в Ягодово, Брани поле и Цалапица. Предстои да изготвим такива проекти на още 7 населени места, като догодина имаме намерение да включим и Храбрино, а в Първенец и Крумово искаме да направим цялостна канализационна мрежа”, коментира Михайлов.
В Марково се очаква през 2023 година да започне реализирането на главни колектори 1, 2 и 3 на канализацията. Средствата са спечелени по проект на МРРБ, като общата стойност е 4 милиона лева. Средствата, които ще бъдат усвоени първоначално са 50% от цялата сума, като това включва около 8 улици.
Кариерата в Белащица
Безспорно най-големият проблем, който притеснява жителите на Белащица е кариерата. Кметът на общината е категоричен, че е против възобновяването на дейностите и стои твърдо зад местните.
„В момента кариерата е спряна, концесионните договори са изтекли. Моето мнение е, че те не трябва да бъдат подновявани, тъй като няма законови предпоставки за това, според закона за подземните богатства една кариера може да бъде експлоатирана 50 години, а те вече са изтекли, тъй като кариерата се експлоатира от 1972 година. За съжаление, обаче има инвестиционни намерения от фирмите концесионери, които експлоатират трите кариери. Единия концесионер иска увеличаване на срока с 15 години, другият с 25 години. Естествено ние сме против това, писали сме десетки, да не каже стотици писма към Министерството на енергетиката, което всъщност може да даде разрешение за това, но ние като община нямаме кой знае какви правомощия, тъй като това са държавни дейности. Аз заставам твърдо зад жителите на Белащица и смятам, че не трябва да има кариера на територията на Белащица”, заяви още той кметът на „Родопи”.
Кога селата от общината ще бъдат свързани градски транспорт с Пловдив?
Близкото разстояние на повечето от селата в „Родопи” не винаги означава и бързо предвижване. Освен с лични автомобили, единствената транспортна връзка между Пловдив и родопските села са междуградските автобуси. Те все още са с COVID разписание и са с ограничени спирки в града под тепетата. Това е и основната причина, поради която голяма част от хората избират да се предвижват с леки коли, което допринася и за трафика както на Околовръстното шосе, така и по градските улици.
Павел Михайлов е категоричен, че градски транспорт трябва да стига до всички села от общината.
„Нашата цел е първоначално бъдат удължени градски линии към Първенец, Храбрино и Марково, а след това и към другите села. Работим в тази насока вече от две години. Само че те не могат да бъдат осъществени само от нас, тъй като тези линии са към община Пловдив. Проблемът е, че общинската схема на Пловдив не позволява това. Аз не виждам никакъв проблем един от градските автобуси да идва до Първенец, Храбрино или Марково. Не може в другите държави градските автобуси да минават 100 км, дори да преминават граници, пример давам с Ница- Монако или Нидерландия- Белгия. А ние не можем да организираме един градски автобус да премине 5 км извън града”, категоричен е той.
Според него трябва да се създаде нова областна схема и просто да се удължат автобусните линии, да се пуснат нови обществени поръчки и да се реши проблемът.
„Цената на билета може да е малко по-висока от тази, която е в рамките на града, но гражданите на населените места извън Пловдив с един автобус да могат да си свършат работата, а не да прекачват. Така ще се реши и проблемът с движението в Пловдив, защото ще се намалят колите, които идват от „Родопи”. Пловдивските управници, ако са умни ще решат този проблем така както ние искаме, тъй като по този начин ще се подобри движението в града”, заяви още той.