-Г-н Зюмбилев, как виждате развитието на Пловдивска област през поста, който заехте преди 6 месеца?

-Пловдивска област се развива изключително интензивно през последното десетилетие и е един от добрите примери. В 18-те общини на областта живее близо 10% от населението на България, а  областта формира 10 на сто от БВП на България. Географското ни положение и усилията на бизнеса позволиха създаването на силни икономически зони и привличането на големи инвеститори. Създават се иновативни производства и се осигуряват работни места с добро заплащане. Пример за това е „Тракия икономическа зона“, която обединява усилията на общините и я превръща в притегателен център за хора от съседните области като Пазарджик, Смолян, Кърджали, Стара Загора.

Икономическите показатели ще нарастват обаче, само ако има подобряване на инфраструктурата и свързаността. Затова държавата и общините работят по различни проекти, които да подобрят достъпа до промишлените предприятия и населените места, което ще облекчи живота на хората и ще бъде полезно за бизнеса и индустрията.

Пловдивска област отново е първа в България, защото вече е на картата и на европейските центрове за развитие на Deep Tech, чийто двигател е сдружението „Долина за дълбокотехнологични иновации – Пловдив“. Това са бъдещите „Силиконови долини“, които ще развиват новите технологии и производства. Сдружението е първото у нас и в него партньор е Областна администрация Пловдив. То ще може да участва с проекти по новата Европейска иновационна програма, която стартира вицепремиерът Мария Габриел, още докато беше еврокомисар. Само преди седмица към него се присъединиха и останалите области от Южен централен район - Пазарджик, Смолян, Хасково и Кърджали. В него членуват още 66 научноизследователски организации, изследователи, предприемачи, инвеститори и иновативни стартъпи от Пловдив и региона. Сдружението има подкрепата и на ръководството на „Тракия икономическа зона“.

- Кои са основните проблеми, с които се сблъскахте и какво решение намерихте за тях?

-Един от най-тежките проблеми се оказа осигуряването на междуселищните линии на обществения транспорт. Както знаете, това е обществена и социална услуга, която общините са длъжни да предоставят, но имат постоянно затруднение и във всяка община причините са различни.  При нас има постъпили десетки жалби и сигнали за неизпълнение на курсовете, за неспазване на разписанията и необслужване на цели линии. Местните управи се сблъскват непрекъснато с некоректни превозвачи, които поемат линии, но не изпълняват ангажиментите си по договорите. Това пък предизвиква социално напрежение, защото нередовният транспорт засяга ученици в горните класове и работници, които разчитат ежедневно на този превоз. По този повод проведохме няколко срещи с кметовете, на които бяха очертани проблемите, и вече търсим решение за всеки конкретен случай.

По моя инициатива предстои да организираме среща с народните представители от Пловдив-град и Пловдив-област, за да ги запознаем с проблемите и да искаме от тях съдействие. Защото по време на разговорите всички кметове заявиха, че е назрял моментът за радикална промяна в междуселищните превози. През последното десетилетие са натрупани множеството проблеми, които изискват намесата на държавата. Те се обединиха около позицията, че вече са настъпили значителни промени в разпределение на населението, неговите възможности и цели на пътуване, което води до необходимост от промяна на линиите, техния график и покритие.

Необходимо да се търсят общи решения, които най-вероятно ще трябва да минат и през законодателни и нормативни промени.

- През последната година все повече населени места излизаха на протест заради екологични теми – инвестиционни намерения за кариери и почистването на реки. Къде се коренни проблемът там и какви са решенията?

-Гражданското общество е все по-информирано. Хората не искат да се прави компромис с тяхното здраве и това на децата им. Необходимо е да се намери баланс, защото няма как да няма кариери и добив на инертни материали, но трябва да се спазват стриктно изискванията на закона, в това число на екологичното законодателство.

При нас постъпват много сигнали на отделни граждани и неправителствени организации, както срещу кариерите, така и за почистването на реките. Има сигнали и срещу някои от фирмите, които имат договори за укрепване и почистване с разрешение за работа от БДИБР – Пловдив и РИОСВ-Пловдив, че изземват повече от допустимото инертни материали от речните корита

Както вече съм коментирал пред вашата медия, експертите и юристите на Областна администрация направиха преглед на договорите за почистване и укрепване на речните корита в критичните зони, които са ангажимент на държавата. За някои от фирмите е констатирано, че не разполагат с хора, финансови ресурси и техника, за да обезпечат ангажиментите, които са поели. В тази връзка съм разпоредил контрол по тези договори и ако се констатират нарушения, те ще бъдат преразгледани и прекратени.

- Защо вече повече от година НКЖИ и АПИ не могат да се стиковат и да започнат така важния проект за новия лъч на Околовръстното на Пловдив?

Проблемът е чисто юридически и Министерството на регионалното развитие търси решения. Тази седмица имах среща с ръководството на  Агенция „Пътна инфраструктура“ и зам.-министър Николай Найденов. На нея коментирахме отново казуса, за това че според проекта автомобилният път навлиза в зоната на железопътната линия и  не може да се одобри парцеларния план. По въпроса има съгласието на АПИ и на НКЖИ, които са готови да бъдат съвъзложители на обекта, който включва Пътен възел „Скобелева майка“. Ако се намери юридическото решение, ще се даде зелена светлина за изготвяне на парцеларния план, който да бъде одобрен от НКЖИ, а след това и от МРРБ. След това на ред са отчуждителните процедури, след които няма да има пречки да стартира и строителството на Югоизточния обход на Пловдив.

- Кои инфраструктурни проекти в областта трябва да бъдат приоритет на държавата през новата година?

-Още в първите дни след встъпването ми в длъжност организирах регулярни срещи с кметовете на общини. Една от първите беше посветена на приоритетните проекти на общините, за чиято реализация е необходима подкрепата на държавата. По време на нея стана ясно, че всички общини имат напълно готови проекти за реконструкция и модернизация на ВиК и пътната инфраструктура в своите населени места, за част от които не може да се кандидатства по линия на европейските програми. По-голяма част от тези обекти бяха подадени за финансиране по правителствената инвестиционна програма за общините. Както знаете, в нея е предвидено в държавния бюджет за следващата година да бъдат отделени 1 млрд. лв. Те ще бъдат инвестирани в изграждането на важни общински инфраструктурни проекти – пътища, ВиК-мрежи, улици, спортни обекти, читалища и учебния заведения. Към Министерството на финансите от страна на общините от областта са подадени 37 проекта, които са включени в индикативния списък, който бе одобрен от Народното събрание заедно с приемането на държавния бюджет за 2024 г.

- Противопоставянето на между двете основни партии в некоалиционните отношения между ГЕРБ – СДС и ПП – ПД, отразява ли това на функционирането на общините?

- Общинските съвети в общините вече са сформирани имат избрани председатели и работят, за разлика от Столичния общински съвет. Има сформирани мнозинства дали коалиционни или функционални, няма значение, но местните парламенти работят на този етап ефективно.

За общините е по-важно, че има редовно правителство, защото поредицата служебни кабинети бяха с ограничени правомощия и не можеха да решават техните проблеми. Освен това има работещ парламент, който въпреки тежките политическите полемики, успя да приеме Бюджет 2024 г. , без който общините не могат да подготвят своите бюджети. Това е една добра новина в края на годината и преди празниците.

 

Визитка

Д-р инж. Илия Зюмбилев е български политик и общественик.

Роден е на 26  май 1984 г.  в София, но израства в Пловдив. Завършва Професионалната гимназия по електротехника и електроника, а след това специалността „Електротехника“ в Технически университет – София – Филиал Пловдив.

На 13.07.2023 г. е назначен от кабинета „Денков – Габриел“ за областен управител на област Пловдив с Решение на Министерски съвет.

Илия Зюмбилев  притежава докторска степен по материалознание като тезата му е посветена на плазмените технологии. По програма „Еразъм“ специализира в едно от най-старите и престижни висши инженерни училища в света – университета Arts et Métiers в Париж, Франция (ENSAM). Автор е на над 40 научни публикации, публикувани в България, европейските държави, САЩ и Канада, както и на няколко научни книги.

По-голяма част от кариерата му е свързана с енергетиката. Над 15 години работи в държавното дружество „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД на различни позиции.

Водил е лекции като хоноруван преподавател в Пловдивския филиал на Техническия университет и в Аграрния университет.

Д-р Зюмбилев е председател на политическа партия Български земеделски народен съюз (БЗНС). Той е избран на този пост от XLII редовен конгрес на партията, който се проведе на 28 май 2022 г.