Пролетта е на прага, а с нея идва и една от най-почитаните български традиции – закичването с мартеници. Търговци вече са позиционирали масите си на Главната, а нетърпеливи пловдивчани любопитно се заглеждат по червено-белите конци.

Седмица преди голямото пазаруване на мартеничките, продавачите вече са изкарали всички видове артикули, кои от кои по-пищни.

И тази година традиционно най-много маси има позиционирани пред сградата на Общината, видя репортер на TrafficNews.

Тази година тенденцията сред мартениците е насочена към ръчната изработка и естествените материали. Както се шегуват търговците – дойде коронавирусът и китайските мартеници изчезнаха. Голяма част са изработени от вълна, като в тях са вплетени традиционни български мотиви. Особен хит тази година са мартеници с шевици.

„Българинът се връща малко по малко към традициите си. Нетипично хората тази година предпочитат мартеници, който се закичват по палтата. Интерес предизвикват Пижо и Пенда, изработени от вълна, мартеници кокичета и такива с пендари и подкови”, каза една от търговките.

По масите в центъра на Пловдив се наблюдават предимно лъжици, подкови, чанове и дори метли, украсени като мартенички. Вярва се, че подковата носи късмет и пази дома от зли сили, докато метлата символизира смирение и мъдрост. Чановете пък са гласът на дома - смята се, че колкото по-силен е звукът им, толкова по-весела е къщата.  

„Стараем се да бъдем интересни и актуално, но в същото време да се предържаме към традицията. Кичозните мартеници и тези, внос от Китай са изместват от ръчно изработените, което много положителна тенденция”, разказа Мария. В мартениците й Пижо и Пенда носят традиционни български носии, свирят с различни инструменти, представени са в най-разнообразни сцени от бита на възрожденския българин.

Тя и семейството й се готвят половин година за 1 март. Творецът вкъщи е майка й, която проектира и изготвя пролетните бижута.

„От две години хората търсят родното, естественото, традиционното. Все повече се търсят и големи мартеници, с които да украсят хората домовете си. Чановете са хит, както гигантските плетени цветя. Да не забравяме и вестоносеца на пролетта – щъркела, който присъства в голяма част от артикулите ни”, добави Мария.

Макар да остава по-малко от седмица до 1 март, навалица от пазаруващи все още няма.

„Хората се радват на мартениците, но за разлика от миналата година купуват само за семействата си. Преди години се пазаруваше за колеги, приятели и съседи, а сега пловдивчани са се свили. Усеща се кризата”, разказват търговци.