„Хеброс бус” уверено върви към участта на друго приватизирано дружество, което обслужваше градския транспорт на Пловдив. От почти монополист на пазара за градски и междуградски превози в Пловдивска област, компанията на Веселин Дошков скоро може да не изпълнява нито един курс, а освен това да загуби и всичките си материални активи. Историята с приватизираното дружество „Градски транспорт” АД от Ангел Батаклиев изглежда се повтаря, а до дни ще стане ясно, дали „Хеброс бус” ще преустанови изпълнението на градски линии.
Днес изтече ултиматума на кмета Костадин Димитров към превозвачите. Той им даде 30 дни да коригират изпълнението на маршрутите си, а ако не го сторят – 2 от 3-те договора за градските линии ще бъдат прекратени. Очаква се до дни данните към градоначалника да бъдат дадени и той да вземе финалното решение.
Ако това се случи трите линии, които обслужва Дошков – 29, 99 и 37 ще бъдат дадени по временни мерки на други превозвачи. Последно той имаше изпълнение между 40% и 60%, което е пъти по-ниско от минимума от 85%. Ако договорът бъде прекратен, то в активите на Дошков ще останат трите автогари и автобуси, много от които са извън екологичните норми за съвременен превоз на пътници.
Бъдещето на автогарите обаче също е неясно. Част от „Автогара – Север” вече е официално продадена, а перона и паркинга също се говори, че неофициално има нови собственици, но все още сделката не е изповядана.
Както TrafficNews първи писа Веселин Дошков иска да продаде „Автогара – Юг”, но в момента върви съдебен спор с Община Пловдив за нейния дял. Според превозвача там няма общинска собственост, макар че неведнъж се е опитвал да я купи. В момента вървят експертизи, но скоро съдебното решение едва ли ще излезе.
На последната Транспортна комисия в Община Пловдив, пък на практика е дошъл и отговора защо собственикът на „Хеброс бус” бърза да продаде автогарата. В официалния протокол към него представителя на „Автомобилна администрация” Борислав Иванов директно казва, че автогарата може да бъде закрита. Репликата му е по повод дискусия за възможността за общинска или държавна автогара в Пловдив.
„Общината има голяма нужда от автогара, защото ако се извършат проверки на автогара „Юг”, ще бъде закрита, тъй като не отговаря на изискванията. Тогава Общината ще се нуждае от автогара”, казва ДАИ-аджията Борислав Иванов, цитиран в официалния протокол към комисията.
TrafficNews научи, че вече проверки са били правени от ИА „Автомобилна администрация”. Те са констатирали, че автогарата не отговаря на редица изисквания на закона, като са направили и предписания към „Хеброс бус”. На практика обаче част от тях са неизпълними към момента. Това значи, че ако ДАИ-аджии направят нова проверка на автогарата, тя ще бъде закрита. Това пък автоматично ще значи, че Дошков ще влезе в неизпълнение на договорите, които има с превозвачите и вероятно отново ще завалят дела към него.
Така единственият „чист” актив на дружеството остава автогара „Родопи”. Нейният капацитет и местоположение обаче не позволяват по никакъв начин да обслужва междуградските автобуси, с изключение на Родопската яка и южните градове.
Към това трябва да добавим, че и голяма част от имуществото - движимо и недвижимо е ипотекирано.
Единствената положителна разлика между историята на „Хеброс бус” и „Градски транспорт” АД е, че Община Пловдив няма участие и дялове във фирмите на Веселин Дошков, макар през годините да се чуваха гласове в тази посока.
Бъдещето на „Хеброс бус” и автогарите в Пловдив, обаче трябва да е сигнална лампа към общинското и държавно управление.
Бившият областен управител Илия Зюмбилев първи пое инициативата да се създаде държавна автогара в съседство на Централна гара. Капацитетът й обаче не позволява да обслужва всички автобусни линии, като тя може да е временно решение за целия междуселищен превоз.
В новия Общ устройствен план е залегнало изграждането на голяма общинска автогара в район „Северен”. Залегнало е тя бъде изградена около бул. „Северен” и „Карловско шосе”. Идеята е междуградските автобуси да не влизат в центъра на града и да затрудняват трафика.
За разлика от казуса с „Градски транспорт”, този път Община Пловдив трябва да изпревари събитията с неизбежната участ на „Хеброс бус”и да не позволи градът да остане без автогари, а също така да гарантира, че общественият интерес ще бъде защитен.