Трябва ли да се даде право на 17-годишни тийнейджъри да застанат зад волана при условие, че имат осигурен придружител? Подобно предложение бе отправено от Европейската комисии с цел подобряване на уменията на младите шофьори и намаляване на инцидентите, причинени от неопитност.
Смятат ли обаче пловдивчани за удачно ненавършили пълнолетие да получат правото да управляват автомобили и камиони? По закон в момента най-рано може да се запишете за курсове на 17 години и 9 месеца, като с придобиване на правоспособност ще бъдете вече на 18. TrafficNews проведе анкета, в която участие са взели 5181 граждани, а резултатите от нея са красноречиви.
9 от 10 запитани смятат, че това не бива да се случва. Предложението е било одобрено от едва 10% от запитаните.
Нищо чудно подобни недвусмислени резултати да са провокирани от тенденцията млади и неопитни да злоупотребяват с правото си да бъдат шофьори. Все пак такива случаи за страната не са никак рядко явление, а някои от тях приключват с необратими последствия. „Колата е „оръжие”, което, ако не знаеш как да използваш, можеш да навредиш както на себе си, така и на околните“ бе доводът на инструктори от Пловдив, с които TrafficNews разговаря за въпросното предложение.
Както със случая на 20-годишният младеж с BRABUS-а, който имаше късмет и се размина само с това, че превърна кола за стотици хиляди в ламарина за скрап. Или връстникът му с Поршето, в чийто случай късмет имаха околните, затова че все още са сред живите.
Съвсем пресен пример пък бе момчето с катастрофата на бул. „Марица – Юг“, което имаше шанс щетите, която предизвика, да бъдат само материални. Въпросният се оказа с 2 години шофьорски опит, но за сметка на това с алкохол в кръвта.
В конкретните казуси не се съмняваме, че придружител не само им е трябвало, ами е добре и сега да има. А най-добре би било книжките им да бъдат отнети.
От друга страна обаче, не бива да се пренебрегват случаите, при които инцидентите не са плод на арогантност, а просто на недостатъчен стаж зад волана. Пример за това е инцидентът на бул. „Марица“, при който 18-годишно момче с няколко месеца стаж зад волана блъсна пешеходка. За съжаление, пострадалата вече не е сред живите.
Иманно заради подобни инциденти един от проаргументите на предложението на ЕК бе именно тезата, че опитът се трупа постепенно. И е добре обучението на младежите в шофиране да започне под наблюдение и да бъде следено известно време.
Припомняме, че съмнение посрещна хипотетичния успех на инициативата на ЕК. Автоинструктори, които обучават българските тийнейджъри, смятат, че това е нож с две остриета. Повече за тяхната гледна точна по темата прочетете тук:
Всъщност разликата във възрастта, при която сегашният закон дава право да застанеш на шофьорското място, както и тази от предложението на ЕК - не е голяма. И не тя има определящо значение за това дали учениците ще бъдат достатъчно отговорни да погледнат на себе си като потенциално опасни. Това е въпрос на осъзнаване, който не настъпва с възрастта (за съжаление, примерите и за това са десетки, един от тях – Георги Семерджиев). Ето защо кардинални мерки срещу нарушители ще бъдат също толкова добра превенция, колкото и 1 година придружаване!