В район „Тракия“ подготвя строителството на многоетажен общински паркинг с над 240 места, който ще е първи за района. Съоръжението ще бъде изградено върху общински терен от близо 5 декара, а амбицията е то да облекчи сериозния недостиг на паркоместа в един от най-гъсто населените райони на Пловдив. В момента проектът е на етап съгласуване, като след одобрението му районната администрация ще започне с търсенето на финансиране. По предварителни сметки реализацията ще коства 7,2 милиона лева. 

„Когато поех мандата, заварих идеен проект за многоетажен паркинг до блок 62, който да се изгради върху вече съществуващ паркинг. По устройствения план мястото е отредено именно за такъв тип съоръжение. През миналата година заложих средства в бюджета за технически проект и изработване на цялата необходима документация. В момента този процес е към своя край, като в следващите няколко седмици очакваме и издаване на разрешение за строеж“, заяви за TrafficNews кметът на район „Тракия“ Георги Гатев, който е възложител на инвестиционното предложение.

Паркингът ще бъде на няколко полунива, разказва той, като е предвидена специфична организация на движението с рампи за качване и слизане, така че потоците от коли да не се пресичат. Планирани са широки вътрешни улици и стандартни по размер места за паркиране – по около 80 на етаж. Достъпът между нивата ще бъде улеснен и за пешеходци чрез стълбищни клетки с асансьори, които ще могат да се ползват и от хора с увреждания.

На едно от нивата са заложени шест станции за зареждане на електромобили. Проектът допуска и възможност на последния етаж да бъдат монтирани фотоволтаични панели, които в бъдеще да осигуряват електроенергия за зарядните устройства.

Предвидени са и търговски помещения – магазини, офиси и кафе-сладкарница, които ще се отдават под наем, уточнява районният кмет. Те са разположени така, че да не намаляват броя на паркоместата, а да оползотворят пространства, които конструктивно не могат да се използват за паркиране.

На този етап все още няма осигурени средства за изграждането на паркинга, но са предприети стъпки, с които да се аргументира необходимостта от проекта и да се потърси подкрепа от държавата.

„Предполагам, че Община Пловдив няма да може да отдели необходимата сума самостоятелно, защото става дума за проект на стойност няколко милиона лева. Най-логично е да се търси държавно финансиране. Затова вече стартирахме транспортни оценки на трафика и паркирането в район „Тракия“, които да докажат нуждата от този паркинг с конкретни данни – брой автомобили, натоварване на уличната мрежа, недостиг на паркоместа. Те ще бъдат аргумент пред Министерството на регионалното развитие и благоустройството“, посочи Георги Гатев.

По думите му районната администрация има готовност веднага след получаване на разрешение за строеж да задейства процедура по обществена поръчка дори преди осигуряването на финансирането. За да се реализира проектът по-бързо, се предвижда изграждането му на етапи. Първоначално ще бъдат построени три етажа с 242 места, а впоследствие и останалите. „Убеден съм, че с времето паркингът ще бъде запълнен максимално и тогава ще може да се пристъпи към довършване до седмия етаж, вероятно в следващ мандат“, допълва районният кмет.

След въвеждане в експлоатация управлението на съоръжението ще бъде поето от ОП „Паркиране и репатриране“.

Гатев подчертава, че този проект ще реши локален проблем с паркирането в един от микрорайоните на „Тракия“, но за справяне с генералния недостиг на места са необходими още такива съоръжения. Гатев отново заяви, че е крайно време районът да бъде зониран, като жителите по адресна регистрация в „Тракия“ да имат безплатен достъп до местата около блока си, докато външните автомобили да плащат такса. Той настоява да се прекрати практиката за поставяне на скоби, която според него е предпоставка за „социална несправедливост“. Предлага също въвеждане на часови ограничения при забраната за паркиране на определени улици, както и еднопосочно движение в някои по-тесни улици около училища и детски градини.

Идеите на районния кмет вече са подадени към Община Пловдив, а той се надява, че ще бъдат обсъдени навреме и заложени в новия генерален план за движение на града.