Дългоочакваното електронно таксуване в градския транспорт в Пловдив официално стартира от днес. На този етап пилотно то е възможно единствено по линия 25. Целта е да се видят слаби места и пропуски, които да бъдат отстранени, преди системата да бъде активирана за всички линии на градския транспорт под тепетата. Линията не е от най-натоварените, но пътниците са достатъчно, за да се установят евентуалните проблеми. 

В автобусите по линията гражданите могат да закупят билета си с банкова карта. Закупуването на еднократен билет от автобуса е бърз и лесно, установи проверка на TrafficNews – приближава се банковата карта до устройството и след секунди електронното таксуване е успешно. Това, което обаче констатира нашият репортер е, че по никакъв начин не бе издаден фискален бон. От „Организация и контрол на транспорта“ споделиха за TrafficNews, че при проверка контролиращите извличат данните за направените трансакции от устройството и след това проверяват пътниците, които показват банковата карта, с която е заплатен билетът.

Другият вариант за таксуване е през специалното мобилно приложение Mpass. След закупуването на билета, той се валидира на апарата, монтиран до шофьора. За да се използва приложението, то се сваля от https://plovdiv.mpass.bg/ и е налично за iPhone и Android. За да се ползва, обаче, е необходима еднократна безплатна регистрация. Макар да става бързо, тя може да откаже мнозина, особено онези, които не използват имейл. Проблем с приложението е и допълнителната банкова защита 3DS, която се изисква за повечето операции, където се въвежда динамична и статична парола към банката-издател на картата. В приложението гражданите могат да избират да закупят билет за еднократно пътуване или дневна карта.

Закупеният билет през приложението трябва да се валидира на устройството в автобуса. Оказва се, че валидирането не е съвсем безпроблемно, особено от притежателите на по-големи мобилни телефони - валидаторът е поставен по начин, по който сканирането на QR кода на билета е затруднено и при струпване на хора, може да създаде напрежение.

Затруднение е, че цените на двете се виждат едва след като бъде избрана съответната услуга. Еднократното пътуване е на цена 1 лев, докато еднодневната карта е на цена от 4 лева. След издаването на електронен билет, той се валидира на устройството в автобуса и при проверка, се представя на контролиращите органи. За разлика от плащането с карта през приложението се издава касов бон, който веднага пристига и на имейла.

Оказа се, че репортер на TrafficNews е закупил първия елетронен билет за пътуване през Mpass. Това се вижда от номера на билета, който е издаден. Макар и няколко часа след въвеждането на системата, вероятно гражданите избират да се таксуват на място в автобуса, вместо да закупуват своите билети и карти предварително. Тук също изниква въпроса колко ще се ползва новата система, като пловдивчани ще предпочитат  да си купуват билети от шофьорите или кондукторите.

Също така въпреки успешното валидиране на банковата карта за издаване на еднократен билет, пари не са изтеглени от сметката. Оказва се, че парите са блокирани по сметка, но ще бъдат изтеглени в края на деня, за да може ако пътникът пътува още, да се извърши една трансакция и в случай, че бъдат закупени 5 билета за деня, да бъде издаден дневна карта за 4 лв. Това е създадено за удобство на гражданите.

Касовият бон обаче показва, че парите от приложението постъпват директно в сметката на „Тикси”. Припомняме, че кметът Костадин Димитров е успял да се пребори с компанията средствата от билети да влизат по набирателна сметка на Община Пловдив, като се премахнат и т.нар. прихващания. Вероятно с пускането на другите линии този пропуск ще бъде коригиран и средствата ще влизат директно по сметките на Община Пловдив.

Един от въпросите, които също изникват, е дали няма да се образуват опашки на предна врата, откъдето хората трябва да се качат и да си купят билет от единствения валидатор в автобуса.

Към този момент не е ясно кога ще бъдат пуснати и още линии с електронно таксуване, като се очаква скоро от администрацията да обявят своите намерения.

ѝ