Абитуриентът от математическата гимназия “Акад. Кирил Попов” в Пловдив Димитър Чакъров е сред петимата ученици от цял свят, отличени за научен проект от Масачузетския технологичен институт (MIT) в САЩ.
През м.г. институтът оглави за седми пореден път рейтинга на най-елитните висши училища на планетата в британска класация, изпреварвайки дори “Харвард”. В американския институт 18-годишният българин попада, след като у нас получава сертификат за разработка в областта на криптографията.
“В МIT пристигнахме 80 ученици - 50 от Щатите и 30 от различни държави. Първата седмица слушахме лекции, а през следващите пет работихме по конкретни задачи. Моята бе обобщение на хипотезата на известния математик Емил Артин за примитивните корени”, разказва Димитър, пише 24 часа.
За негов ментор бил определен китаец, докторант в института. Двамата изгубили 10 дни, докато се занимавали с компонент на въпросната хипотеза, за който впоследствие се оказало, че вече е направено обобщение от други математици.
“Супервайзърите ни - двама професори, се притесниха от този факт, но за малкото ни останало време ние успяхме да надградим резултатите, постигнати преди нас”, обяснява пловдивчанинът.
Оценяването на разработките било на два етапа. В първия всичките 80 ученици направили презентации на това, върху което са работили. От тях комисия от водещи професори от Масачузетския технологичен институт, от “Харвард” и други университети избрала за втория кръг 10-те най-добри. Сред тях бил и проектът на Димитър Чакъров. Той го представил пред пълна зала от 150 души. Презентацията му впечатлила журито, което го класирало в топ 5. Спонсорът на програмата връчил чекове от по 1000 долара на Чакъров и другите деветима ученици.
Димитър възхитил присъстващите и с добър английски. Започнал да го учи активно от 6-и клас. По думите му за усвояването на езика много му помогнало това, че информацията, която ползва за разработките си, е на английски.
Димитър е и сред наградените българи за научни постижения. На 7 октомври т.г. той получи грамота от президента Румен Радев на тържествена церемония в Гербовата зала. Възпитаникът на пловдивската математическа гимназия е отличен за дебютен пробив в компютърните технологии - за проекта му в сферата на криптографията.
“Поздравления за успеха. Продължавай в същия дух”, му казал президентът. Дванадесетокласникът твърди, че наградите не са цел за него, а формалност, оценка за добра работа.
“За мен по-важното е да постигам целите си”, добавя Димитър. Най-близката, която си е поставил, е да усъвършенства проекта си от Масачузетския технологичен институт. Мечтата му е в бъдеще да реши някоя от седемте нерешени задачи на хилядолетието. Сред тях е Римановата хипотеза. Тя е присъствала и в разработката на ученика в MIT.
“Виждам реализацията си в математиката. Желанието ми е да следвам в чужбина, за да се запозная с големите умове в тази наука там”, посочва младежът. По думите му математиката е предизвикателство и винаги има трудни задачи. Веднъж се мъчил върху една цяла седмица, но в крайна сметка стигнал до отговора.
Дванадесетокласникът твърди, че все пак му остава време да се занимава и с други неща - като повечето свои връстници обича да слуша рок, метъл и поп музика, гледа и английски сериали. Запален е по художествената и философската литература. Книгата, която в последно време му е направила най-силно впечатление, е “Кафка на плажа” от Харуки Мураками.
“Митко е един от лидерите на випуска си. Познавам го от 11-годишен, когато започна да учи в математическата гимназия. От малък имаше страхотен потенциал”, коментира класният му ръководител Васил Симеонов. Той наблюдавал развитието на будното момче и бил впечатлен от факта, че за него е важно не колко точки има от някое състезание, а по какъв начин се решава дадената задача и какво обобщение може да се направи. По думите на преподавателя Димитър нямал никакви затруднения и с другите предмети в училище.
“Обикновено такива изявени деца срещат проблеми с общуването, но при Митко не е така. Разбира се със съучениците си, те му вярват, един отбор са”, посочва Симеонов.
“В последните 2 г. той направи нещо много полезно за себе си и останалите. Направи школа с по-малките ученици, на които обяснява по какъв начин се пишат реферати, как да си изберат тема и да я защитят с доказателства”, посочва класният. Така Димитър успял да си извоюва авторитет сред децата в долните класове. Те дори гледали на него като на учител.
Васил Симеонов разкрива, че в Масачузетския университет толкова харесали младежа, че сериозни преподаватели го канели да продължи образованието си там и да работи с тях.
“Димитър е изключително интелигентен и скромен. Пълен е с енергия и идеи. Гордеем се, че е наш ученик. Сигурни сме, че ще прослави името на България”, заяви директорът на математическата гимназия Веселина Карапеева.
Родителите на момчето се радват на успехите му. Той е единственото им дете. Способностите му на математик забелязали, когато бил в 4-и клас.
“Митко не само се труди много, но притежава и талант. С баща му го подкрепяме в решенията, които сам взема. Винаги досега са били правилни”, казва майката Росица Чакърова, която е инженер-технолог по образование. По думите ѝ синът ѝ се държи необичайно зряло за възрастта си и неведнъж имала усещането, че не той, а тя е детето. Според нея за израстването му е помогнало и това, че много чете - както българска, така и чужда литература.
“Насърчавали сме го да ходи на състезания, за давиди на какво ниво е. Винаги, когато съм го изпращала, съм му казвала: “Напред и нагоре!” И той го прави”, казва майката.
Още от категорията
Предлагат поскъпване на цигарите със 70-80 стотинки на година