Над 3000 български са се подписали в новосъздадена петиция за закупуване на поне четири медицински хеликоптери.

България продължава да е единствената държава в Европейския съюз, която няма хеликоптер линейка за спешна въздушна помощ. До абсурдната ситуация се стигна, след като единствената медицинска летателна машина, която забележете - беше частна, бе продадена от българската фирма "Хели-ер". 

Единственият хеликоптерът-линейка бе собственост на „Хели ер“ до средата на лятото. Фирмата го отдаваше под наем за транспортиране до болнично заведение, при инциденти и спасителни операции. За последните 2-3 години с него са извършени над 40 спасителни въздушни акции. Според собственика обаче начинанието му е било нерентабилно и затова машината бе продадена в Грузия. 

Това на практика сложи край на въздушните спасителни операции за бедстващи и животозастрашени в България. След това имаше случай с транспортиране на Цвета Караянчева с правителствен хеликоптер от Шумен до София след катастрофа, при която тя имаше травма на рамото и гръбнака. Операцията възлизаше на около 3000 лева.

Това породи остри реакции, тъй като мнозина българи посочиха, че те не са по-различни и е необходимо да може и на тях да се окаже помощ, както на председателя на Народното събрание. В момента в България има хеликоптер, който може да извърши подобна операция, но той е на военните, а процедурата за неговото ползване е тромава и трудна. 

Планинска спасителна служба също е поставена между чука и наковалнята, след като останаха само на теренни действия, а въздушните операции бяха изкарани от застрахователния пакет. 

През декември 2019 от Здравното министерство заявиха, че се се предвижда купуването на нова машина за спешни случаи, а средствата ще бъдат осигурени от оперативна програма „Региони в растеж”. Планът бе хеликоптер да има още през 2020, ала засега няма нова информация дали ще бъде осъществено финансиране и задействана ли е процедурата за закупуване. Иначе заложено е хеликоптер-линейката да бъде под опеката на здравното министерство. В същото време в края на 2019 правителството отпусна 55 млн. лева за нов правителствен самолет за властта.

Така обещанията за търсене на финансиране и евентуално закупуване очевидно не са сложили край на общественото недоволство породена от липсата на въздушна помощ. Тя е необходима при планински спасителни операции, донорство, спешни и рисковани състояние, тежки катастрофи и т.н. 

Само за два дни от началото на петицията вече над 3000 човека са застанали зад исканията за възстановяване на възможността за използване на спешна въздушна помощ. В текста ѝ, насочен към президента, министър-председателя, Народното събрание, се настоява да възстановяване на възможността да се превозват пострадали хора с хеликоптери. За това в документът е записано, че гражданите настояват поетапно да бъдат закупени поне 4 хеликоптера за медицински нужди и транспортиране на пострадали от всяка точка на България и света. А дотогава да се проведат разговори с частни собственици на такива летателни машини, за да може максимално бързо тази услуга отново да стане достъпна. Всички заинтересовани да има такъв вид помощ искаме да бъдат осигурени и ремонтирани съществуващите площадки, на които кацат медицинските хеликоптери.

Помощ - няма! Край на въздушните спасителни операции за бедстващи и животозастрашени в БългарияБългария остана без последния хеликоптер-линейка, алтернатива няма