"Бонус-малус": Хулиганите на пътя плащат с 400% повече

КФН качи на сайта си двата варианта на новата система за обществено обсъждане през следващите три месеца

България
19.11.2019 19:30 1510 5

До 400 % може да поскъпне задължителната застраховка "Гражданска отговорност" за системните нарушители на пътя. Най-примерните шофьори пък могат да си спестят до 25 на сто от цената. Това предвижда предложената система бонус-малус,  която вече е качена на сайта на Комисията за финансов надзор за обществено обсъждане.  Работната група по проекта изготвяше тарифите близо половин година.  Идеята е шофьорите с повече нарушения да плащат повече, а прецизните - по-малко.

Според документа клас „бонус-малус” ще се определя за всеки собственик на кола, без значение физическо или юридическо лице и то за всеки отделен негов автомобил.

Освен КФН отговорни за проекта са МВР и транспортното министерство, а в подготовката на текстовете е участвала и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". В следващите три месеца всички засегнати могат да изказват мнение по проекта. Това може да стане на телефона на КФН: 0800 44 444 или на електронен адрес на КФН: bonus-malus@fsc.bg

Работната група предлага две алтернативни скали за "бонус-малус": едната с 15 при базов "неутрален" клас 6, пет класа "бонус" и девет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия "бонус" клас се реализира отстъпка от 23% от базовата премия, а в най-утежняващия "малус" клас се реализира увеличение от 400% на базовата премия.

Втората скала съдържа 20 при базов "неутрален" клас 8, седем класа "бонус" и дванадесет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия "бонус" клас се реализира отстъпка от 25% от базовата премия, а в най-утежняващия "малус" клас се реализира увеличение от 400% на базовата премия.

При превишаване на скоростта в населено място с между 21 и 30 км/ ч. се добавя 1 точка към класа ни. Шофирането с алкохол над 0,8 промила ще носи 5 допълнителни малус точки, предвиждат част от предложените текстове.

Идеята е в рамките на общественото обсъждане заинтересованите да кажат коя от двете скали предпочитат. Авторите на идеята отбелязват, че при системите с по-малко класове преходът от един в друг клас е по-бърз, но премиите се увеличават по-рязко. 

Носители на "бонус-малус" класа се предвижда да бъдат и собственикът на колата, и шофьорът, но на отделни основания - собственикът може да се разпорежда с превозното средство и да решава кой ще го управлява, а шофьорът действа в конкретната пътна обстановка. Предвижда се да се отчита това, че не всички коли на един собственик се карат с еднаква степен на риск и нарушенията на една кола няма да влияят на останалите.

Собственикът ще обявява водачите в полицата и двамата заедно ще носят административно наказание, ако не го направят.

Работната група предлага решение на проблема, при който собственикът препродава фиктивно колата си, за да избегне негативната оценка. Новият собственик ще се води "неутрален" клас, но при следваща препродажба натрупаните "малуси" ще се вземат предвид, така че следващият собственик да се окаже в същия "бонус-малус" клас, който би имал, ако собствеността не е била прехвърляна.

Профилът ни ще се определя само на база на нарушенията, извършени след 1 януари 2020 г.  А реално ще плащаме застраховка според досието си от януари 2021 г.

Цялото предложение  на КФН вижте ТУК.

Напишете коментар
Вашите коментари през Trafficnews.bg
5 Коментара
Сортирай по
коментар

Дино 06:53, 20.11.2019

Не е редно за джигита 400%,пък за човек без прегрешения на пътя само 25%.Не се наядоха - държавата и онези кръвопийци застрахователите...

Oтговора0
коментар

напушен 09:37, 20.11.2019

Системата е бонус фалос, като всичко герберастко на територията. Редно е застраховката да е поименна на водач с нива на отговорност, а не на автомобила!

Oтговора0
коментар

Мафия! 11:56, 20.11.2019

Аз предлагам, който няма нарушения в последните 5 години, да му връщат всички взети пари за застраховки в двоен размер! От година и нещо се чудят как да ни взимат парите! Заплатите в България не отговарят на това, което искат да ни вземат! ПТП-тата със загинали са намалели в пъти, а автопарка е предимно с автмобили на възраст 15-20 години, среден и нисък клас, където ремонтите при птп са символични.... Фар 10-40лв., мигач от 5-20 и т.н... Няма основателна причини за цените на застраховката, която от 150 лв., стана на 300, а сега искат и още...! При заплати 300-400 евро е немислимо, да се налагат такива застраховки!

Oтговора0
коментар

ПРОСТ българин 20:11, 19.11.2019

ПЕДАЛ дЪржава 400% 7000000 ! 25%7000000 ААААААААААААААААА

Oтговора0
коментар

az 22:12, 19.11.2019

Хайде де .... само на думи . Колко години да ги чакаме тия 400% мамка ви ???!!!

Oтговора0
Вашият коментар през Facebook

Изпрати новина