Услугата Uber, позволява използването на превоз с автомобил в града, без той да е свързан с дадена такси компания и възползвайки се от личните автомобили на хора, решили да се включат, печелейки пари без да са „таксиджии”, информира KALDATA.
Uber представлява мобилно приложение, в което потребителят, решил да ползва услугата, въвежда своите данни, избира най-близкия до него свободен шофьор и пътува по предварително изготвен GPS маршрут, достъпен в реално време на смартфона. Първоначално се изисква регистрация, която може да бъде направена, както от самото приложение (което може да се свали за Apple, Windows, или Android смартфони), така и от сайта на компанията.
Информация за пътуването, за водача, който ще използвате, както и за неговия рейтинг се получава още при поръчката, а според хората от Uber това гарантира високи нива на сигурност. Няма плащания кеш, а в колите няма допълнително устройство, което да отчита изминатото разстояние. Всичко става автоматично през кредитна карта, която предварително сте настроили в приложението си.
Официално обявените цени от днес са: 70 ст. първоначална такса, 40 ст. на километър и 20 ст. на минута престой, като минималната сметка трябва да е 3лв. Това е и таксата ако поръчате кола, а след това я откажете.
По случай старта на услугата на българския пазар, от компанията предоставят две безплатни пътувания (до 30 лв. всяко) с промоционален код „UBERXSOFIA”, който е валиден до 20 февруари 2015-а.
Шофьорите
Компанията набира шофьори вече от няколко седмици, като в мрежата се подвизаваше с фалшивото име „Кола в града”. Изискването към водачите, които осъществяват услугата, е да имат валидни документи, личен автомобил с година на производство след 2006-а (което е премахнато в настоящата форма за кандидатстване), а след кратко интервю и инструктаж е необходимо и изваждането на свидетелство за съдимост и документ от КАТ, който удостоверява липсват тежки прегрешения като отнемане на книжката за някакъв период в миналото заради алкохол, липса на точки, тежки ПТП-та и т.н.
Почти всеки може да започне работа, като от компанията нямат изискване за фиксирано работно време, външен вид на автомобила и т.н. Важно е обаче, че от Uber забраняват каквито и да било бакшиши или разменяне на лични контакти с цел заобикаляне на услугата при следващи пътувания и следят за това изкъсо.
Компанията не се интересува и от разходите по поддръжка, гориво, изминати километри от автомобила и всичко друго, за което шофьорите отговарят в своя личен автомобил. Възнаграждението им се превежда автоматично на база услугите, които са извършили.
Пътниците
Още преди услугата да стартира официално, мненията за нея са на двете крайности. Някои смятат, че това е краят на такситата, каквито ги познаваме и занапред в София ще можем да видим протести на таксиметрови шофьори, каквито съпътстват Uber по цял свят. Според други потребители в социалните мрежи и запознати с услугата, успешният по света модел ще е трудно приложим веднага у нас. Изискването за предварителното регистриране на кредитна карта в приложението прави редица потребители недоверчиви, а и не малко от тях изразяват съмнение относно качеството на водачите – техните психологически профили, уменията им на пътя и т.н.
Законът
Навсякъде по света Uber е ръба на закона. Подобни услуги просто все още не са регламентирани от законодателството, защото както не рядко се случва, технологиите изпреварват с доста нормотворчеството.
На практика няма разменяне на пари между пътник и шофьор, няма и договор помежду им. Единият сключва споразумение и получава парите си от компанията по граждански договор за услуги, а другият заплаща използването на мобилно приложение.
Навсякъде по света служби като българската ДАИ са буквално с вързани ръце, тъй като дори не могат да разпознаят кои от автомобилите по улиците са с двама возещи се заедно приятели и кои с клиент и шофьор на Uber.
Именно оттук идват и оплакванията от нелоялна конкуренция. Докато такси компаниите подлежат на регистрация, прегледи на определен период от време, разнообразни такси и данъци, то един Uber шофьор трябва да има само нещата, необходими за обикновения
TrafficNews.bg