Поне 10 000 чужденци в цял свят колекционират български марки. Сред тях са германци, американци, холандци, дори китайци, пише Монитор.

Един от най-разпространените начини за търгуване е интернет, но често се купуват по изложби и изложения. Колекции с български марки се попълват и на международни търгове.

Основно се търсят новите издания, но и във филателията има мода, каза Христо Николчев, секретар на Съюза на българските филателисти (СБФ). По думите му тази година най-голям интерес има към изданията с изображения на птици и по-конкретно грабливи птици.

Миналата година интересът беше към Космоса, а преди това към иконите, а в последните месеци модата беше да се събират клейма на тема олимпийски игри. Според Николчев търсенето умишлено се мени, като се управлява от търговците и пощенските администрации.

Средно около 40 са марките, които се пускат в обращение, а тиражът им варира между 10 и 16 хил. броя. Стойността на марките също е различна, като тя трябва да е равна на разхода за пощенската услуга.

Освен любителите филателисти интерес към родните клейма имат и състезатели. По данни на СБФ такива има най-много в Германия – 20, в Русия са 3, а по един има и в САЩ, Израел, Холандия, Испания. Те се интересуват главно от родни пощенски материали от края на по миналия и началото на миналия век. Търсят се както марки, така и карти и пликове, като се купуват и дори пътували пощенски материали.

А колко и какви марки ще се издадат през годината се определя със заповед на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Ежегодно стотици теми се предлагат и разглеждат от експертен съвет по маркоиздаване към ведомството и се предлагат за утвърждаване. Срокът за това е краят на октомври, а след това започва и изборът за художник на марката.

Около 300 лв. се дават за рисуване на една марка, но желаещи няма, обясняват от Съюза на филателистите. Самото рисуване може да отнеме около час, но сложното е да се измисли, посочи Николчев. И допълва, че магията е в това да се измисли как да се покаже темата, а понякога, преди да започне работата, той трябва да провери и всички издания по дадена тема, за да няма повторения и да се разшири и надгради.

Още новини ТУК

TrafficNews.bg