Всички обичаме добрите мистерии, а какво по-хубаво от търсене на съкровище? Това е довело много историци до мания да търсят изгубени корабокрушения. Някои от тях го правят с надеждата да открият изгубени испански галеони, пълни със злато, а други - просто защото обичат да търсят.

През вековете под вълните са изгубени безброй плавателни съдове, включително военни, пиратски и търговски кораби. Откриването им отнема много време и е скъпо, а връщането им на повърхността - още повече. Ето някои от най-известните (и ценни) корабокрушения, които все още са изгубени в морето, събрани от Ancient-Origins.

1. "Санта Мария" - флагманският кораб на Колумб

Санта Мария може би е най-известният кораб в този списък. Когато Христофор Колумб отплава за пръв път на прословутото си първо пътешествие до Америка на 3 август 1492 г., той взема със себе си три кораба: "Ниня", "Пинта" и "Санта Мария".

Корабът "Санта Мария" е флагманският кораб на Колумб, но не за дълго. На Бъдни вечер през 1492 г. рулевият предава управлението на кораба на неопитно момче от каютата, докато той си почива. Не е изненадващо, че момчето от каютата не знаело какво прави и веднага забило кораба право в най-близкия коралов риф, точно до днешно Хаити.

За щастие, с помощта на местни туземци, членовете на екипажа успяват бързо да изпразнят трюма на кораба от товара и провизиите. Корабът потъва на следващия ден и се смята, че е бил погребан от наносите.

Днес точното местоположение на кораба е загадка. Най-близо до него изследователите са стигнали през 2014 г., когато подводен изследовател на име Бари Клифърд твърди, че е открил "Санта Мария", като е използвал информация, скрита в дневниците на Колумб. Екип от експерти на ЮНЕСКО пристига, за да провери твърденията, но открива доказателство, че останките от кораба, които Клифърд е открил, са много по-късни - от XVII или XVIII век. Санта Мария остава Свещеният Граал за подводните изследователи, които искат да се прочуят.

2. HMS Endeavour- Тъжната съдба на кораба на Кук

Може би е добре, че "Санта Мария" е потънал, защото така му бе спестена печалната съдба на HMS Endeavour. Той е корабът на прочутия британски изследовател капитан Джеймс Кук по време на първото му откривателско пътешествие.

От 1768 до 1771 г. Кук използва кораба HMS Endeavour, за да изследва Тихия океан. Това е първият кораб, който обикаля Нова Зеландия, и първият европейски кораб, достигнал до източния бряг на Австралия.

За съжаление, няколко години след първото плаване на Кук и завръщането му у дома, "Endeavour" е продаден. Той попада в ръцете на частен купувач, който не се интересува от наследството на кораба и го преименува на "Лорд Сандвич" (малко по-малко впечатляващо звучене). След това, по време на Американската революция , корабът е нает от британския кралски флот, който го използва за превоз на войски до Нова Англия. Това се превръща в гибелта на кораба. През 1778 г., докато е закотвен в пристанището Нюпорт в Роуд Айлънд, "Ендевър" и дванадесет други кораба са пожертвани, за да образуват блокада срещу настъпващия френски флот.

Въпреки че съвременните историци знаят къде би трябвало да се намират останките му, те все още не са открити. Проектът за морска археология в Роуд Айлънд и Австралийският национален морски музей са прекарали последните няколко години в търсене на гниещите останки на кораба във водите около Нюпорт.

Те са имали известен успех и в началото на 2022 г. твърдят, че са намерили кораба. Много експерти обаче смятат, че твърдението им е прибързано и трябва да се направят още изследвания, за да се докаже, че намереното от тях не е един от единадесетте други кораба, потънали в този ден.

3. Bonhomme Richard: Старата фрегата с лош късмет

Не всички изгубени корабокрушения са дело на изследователи. За военните кораби загубата в морето е нещо обичайно. Вземете например Bonhomme Richard, остаряваща фрегата, дарена на континенталния флот от французите по време на Американската революция.

Командван от капитан Джон Пол Джоунс, Bonhomme Richard отплава през 1779 г. и скоро доказва, че възрастта му не означава, че все още не е страховит кораб. Само за няколко седмици той успява да плени шестнадесет британски кораба. След това, на 23 септември същата година, той се изправя очи в очи с HMS Serapis точно до североизточния бряг на Англия.

Днес Bonhomme Richard  е един от най-издирваните изгубени кораби в света. Търсили са го всички - от британските местни жители и професионалните спасителни компании до Военноморските сили на САЩ. Няколко изследователи са открили останки, които изглежда отговарят на описанието на Bonhomme Richard, но все още нито една от тях не е потвърдена.

4.Flor de la Mar: Потънало съкровище

Предишните кораби от този списък са до голяма степен търсени поради историческото им значение. Много често обаче подводните изследователи имат съвсем различна причина за търсенето на тези потънали кораби: финансова изгода.

Смята се, че когато потъва, Флор де ла Мар е имал трюм, пълен с диаманти, злато и други несметни богатства. През 1511 г. корабът е призован да помогне на Португалия да завладее Малака. 400-тонният кораб имал успешна деветгодишна кариера, но най-добрите му години били зад гърба му. В този момент той имал репутацията на течащ и постоянно нуждаещ се от ремонт кораб.

След успешното завладяване на Малака тя е натоварена с ценности и отплава обратно към Португалия, въпреки че официално е обявена за опасна. Той така и не стига дотам. На 20 ноември 1511 г., някъде в близост до Малакския проток, той попаднал в силна буря и потъва. Някои от членовете на екипажа оцеляват, но много други се удавят.

Експертите смятат, че при потъването си корабът е превозвал съкровища на стойност около 2,6 милиарда долара. Различни спасителни компании и изследователи са търсили това изгубено съкровище, най-вече търсачът на съкровища Робърт Маркс, който досега е похарчил 20 милиона долара за търсенето на "Флор де ла Мар". Досега той не си е върнал парите.

5. The Merchant Royal: Изгубено богатство край бреговете на Корнуол 

Не само испанците и португалците са имали неприятния навик да губят в морето кораби, натоварени със съкровища. Англичаните също губят много.

Най-болезненият от тях вероятно е Merchant Royal, който потъва през 1641 г. Това е бил търговски кораб, който е превозвал злато и сребро, които, ако бъдат намерени днес, биха стрували десетки или дори стотици милиони долари.

Най-болезненият момент в загубата на Merchant Royal е мястото, където е потънал. Не във вражески води или в далечни земи, а съвсем близо до Ландс Енд в Корнуол. Корабът се е връщал в Лондон след успешно търговско пътуване в Западна Индия, когато е изтекъл сериозен теч.

Корабът вече беше надхвърлил значително препоръчителния си товар и беше в лошо състояние. Последната капка, която преляла чашата, било настъпването на буря, която предизвикала повреда на помпите му. Всичко това било прекалено и корабът потънал.

Днес Merchant Royal често е наричан "Ел Дорадо на моретата", тъй като се смята, че в него има злато на стойност около 1,5 милиарда долара. Както любители търсачи на съкровища, така и морски археолози търсят кораба във водите край Корнуол.

През 2007 г. екип от Odyssey Marine Exploration предизвикал вълнение, когато открил потънал кораб, за който се смятало, че е Merchant Royal. Възстановените от останките монети обаче показали, че това е испанска фрегата. През 2019 г. е намерена котвата на Merchant Royal, но местоположението на самия кораб остава загадка.

6. Le Griffon: Изгубен в Големите езера

Не всички кораби се губят в морето. Le Griffon , или Griffin, както е бил известен, е френски кораб, който оперира в Големите езера на Америка през 60-те години на XIX век.

Той е първият ветроходен кораб, който плава по Големите езера, и е тримачтов, построен от френския изследовател Рене-Роберт Кавелие, сие дьо Ла Сал. Той е използвал кораба по време на ранна експедиция към северноамериканската граница. Той е плавал с него до река Ниагара и го е използвал, за да изследва части от езерото Ери.

Последното пътуване на Льо Грифон е през септември 1679 г., когато отплава от залива Грийн Бей в езерото Мичиган. На борда му има малък екипаж от шестима души и товар от кожи за търговия. Целта на пътуването му е остров Макинак, но той така и не стига до него.

Днес съдбата му е загадка. Знаем само, че корабът, заедно с екипажа и товара му, са изгубени. Съществуват две преобладаващи теории. Първата е, че корабът е попаднал в силна буря и е потънал. Втората е, че екипажът се е разбунтувал, откраднал е товара и е потънал в морето.

Корабът често е наричан "Свещеният Граал на корабокрушенията в Голямото езеро" и различни екипи през годините са го търсили. През 2014 г. имаше голямо вълнение, когато двама търсачи на съкровища твърдяха, че са открили кораба, но доста смущаващо, откритието им се оказа кораб с парна машина от XIX или XX век.

7.USS Indianapolis: Потопен от японците

Най-младият участник в нашия списък е USS Indianapolis , който потъва през 1945 г. Корабът е бил тежък крайцер от клас "Портланд" на Военноморските сили на САЩ. Корабът има забележителна служебна история, като в периода 1943-1944 г. служи като флагмански кораб на адмирал Реймънд Спрюанс по време на битките на Пети флот по време на Втората световна война.

Преживял много сражения по време на войната, "Индианаполис" среща окончателната си съдба точно след една свръхсекретна мисия. Току-що е завършил високоскоростна доставка на уран и други компоненти за бомба, предназначена за "Little Boy" (първото ядрено оръжие, използвано някога в битка), до военноморската база Тиниан, когато попада в засада на японската подводница I-58. Тя потъва в рамките на 12 минути.

От 1195 членове на екипажа около 900 оцеляват при първоначалното корабокрушение. За нещастие, те са били блокирани във водите, населени с акули, и са били необходими няколко дни, за да ги открият самолетите на ВМС. До момента на спасяването им остават само 317 души. Останалите са изядени от акули или са починали от отравяне със солена вода, излагане на въздействието ѝ или обезводняване. Днес това се помни като най-тежката американска военноморска катастрофа от Втората световна война, а корабът все още е в неизвестност.

8.USS Cyclops: Жертва на Бермудския триъгълник?

Би било некоректно да завършим статия за изгубени корабокрушения, без да споменем поне Бермудския триъгълник. Последният ни запис е за една от най-известните жертви на това мистериозно петно в северната част на Атлантическия океан.

Корабът USS Cyclops е поръчан бързо, когато САЩ се включват в Първата световна война, и е спуснат на вода през май 1910 г. Първоначално той служи по източното крайбрежие на САЩ, преди да бъде предаден на Морската служба за задграничен транспорт през януари 1918 г.

Корабът плава от Рио де Жанейро до Балтимор, когато изчезва. Никой не е сигурен защо е потънал, но има няколко теории. Някои обичат да изтъкват факта, че е пътувал през Бермудския триъгълник, когато е потънал, но има и по-практични варианти.

Първата е, че се смята, че USS Cyclops е бил претоварен, когато е потънал, тъй като е превозвал 11 000 тона манган, както и 306 души екипаж. В съчетание с факта, че в района е съобщено за буря по времето, когато корабът е потънал, а за класа на кораба е било известно, че има структурни проблеми, това изглежда най-вероятното обяснение.  

Друга теория е, че тъй като това се е случило към края на войната, корабът може да е бил потопен от германски подводен катер. Трета теория е, че капитанът на кораба е бил пиян на кормилото и по някакъв начин е погубил кораба си. Докато изследователите не успеят да открият мястото на последния покой на "Циклоп", няма да разберем. 

Тези кораби може да са изгубени за дълго време, но все още има голяма надежда, че могат да бъдат открити. В края на краищата корабът на Ърнест Шакълтън, "Ендюавър", дълго време се смяташе за изгубен, но през 2022 г. може би най-накрая беше намерен с помощта на модерни безпилотни дълбоководни подводници. С напредването на технологиите има надежда, че всички тези кораби могат да бъдат намерени.

Това е брутална морска битка, която започва с това, че самонадеяният англичанин казва на Джоунс да се предаде, тъй като неговият застаряващ кораб няма никакъв шанс срещу един от най-добрите кораби на английския флот. Англичаните се оказали в грешка и Джоунс и хората му наистина успели да превземат HMS Serapis. За съжаление, това е струвало скъпо.

По време на битката Bonhomme Richard се запалва и получава няколко фатални удара под ватерлинията. Джоунс и неговият екипаж прекарват 36 часа в опити да спасят своя храбър кораб, но в крайна сметка трябва да го оставят да потъне в ледените води на Северно море.